Initiativet till institutet – Child Rights Institute at Lund University (Cri@LU) – togs av lärare och forskare vid samhällsvetenskapliga- och juridiska fakulteterna samt Raoul Wallenberginstitutet. Tanken är att det ska vara en plattform som främjar tvärvetenskaplig forskning, utbildning och samverkan kring frågor som berör barnets rättigheter.
– Forskningen har sin bas i Barnkonventionen och ska integrera kunskaper om barnperspektivet i olika sociala processer för att på så vis verka för barnets välbefinnande, säger professor Per Wickenberg, en av de aktiva lärarna i Sida-programmet som har varit med och skapat Barnrättsinstitutet vid Lunds universitet.
Förutom att ha ett fokus på innovativt forskande ska barnrättsinstitutet arbeta med nationellt såväl som internationellt inriktade kurser genom exempelvis MOOCs, Massive Open Online Courses. Institutet ska även arrangera publika arrangemang som har ett särskilt fokus på barnets rätt.
Upprinnelsen program om barns rättigheter
FN: s generalförsamling inrättade Barnkonventionen 1990, en konvention som syftar till att tillvarata barnets ekonomiska, politiska och sociala rättigheter. Med utgångspunkt i denna har universitetets avdelning för uppdragsutbildning, Lund University Commissioned Education, under tolv år på uppdrag av Sida arrangerat programmet Child Rights, Classroom and School Management i länder såsom Colombia, Indonesien och Uganda. Programmet är ett initiativ i förändringsarbete för att försöka implementera barnkonventionen i utbildningen i utvecklingsländer.
Under programmets tolv år har förändringsarbete tagit fart, professionella nätverk byggts upp och kunskapen kring Barnkonventionen spridits till många olika aktörer och institutioner.
– Programmet har byggt kompetens och erfarenheter hos deltagare och för att behålla denna kompetens och bevara nätverken är Child Rights Institute nu grundat, säger Maria Flores, kundansvarig och övergripande programansvarig för det fransktalande och spansktalande Child Rights, Classroom and School Management.