Lunds universitet välkomnar studenter från hela världen på Arrival Day

Måndagen den 12 januari arrangeras Arrival Day vid Lunds universitet. Då kommer ca 600 utbytesstudenter och ett mindre antal internationella programstudenter från hela världen för att studera under en termin eller 1-2 år framåt.

Mottagningen på Arrival Day pågår mellan kl. 09.00 och 19.00. Studenterna möts av internationella faddrar vid Kastrup och vid järnvägsstationen i Lund och skjutsas därefter till Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC) där de ”checkas in”, tar emot nycklar och kan köpa biljetter till välkomstaktiviteter. Därefter skjutsar faddrarna vidare de internationella studenterna till deras studentboenden där de kan börja göra sig hemmastadda. Under dagen arbetar ett 70-tal faddrar ideellt för att hjälpa de nya studenterna. På plats på IKDC finns också drygt 20 medarbetare från Lunds universitet.

På Arrival Day förväntas studenter från drygt 50 olika länder. De största studentgrupperna kommer från Kanada, Singapore, USA, Tyskland och Australien.

Inför vårterminen har cirka 500 lediga bostäder fördelats till internationella studenter via LU Accommodation. Efter att samtliga nykommande internationella studenter har blivit erbjudna bostad har LU Accommodation lediga bostäder kvar. LU Accommodation har därför lagt ut en annons på www.bopoolen.nu där man uppmanar såväl internationella som nationella studenter vid Lunds universitet att kontakta dem för att ansöka om de lediga rum och lägenheter som finns kvar. Är man bostadslös student i Lund är man välkommen att kontakta LU Accommodation på adressen luacc [at] se [dot] lu [dot] se (luacc[at]se[dot]lu[dot]se)

Maria Johansson, ansvarig för Arrival Day

046-222 31 76, maria.johansson@er.lu.se

Linda Petersson, tf. ansvarig för bostäder vid Lunds universitet