Lunds universitets 350-årsjubileum invigt

Foto: Jonas Andersson

Lunds universitets 350-årsjubileum är nu officiellt invigt efter en ceremoni i Universitetshuset i Lund. Där lanserades det fullspäckade jubileumsprogrammet med över 250 publika evenemang, som sträcker sig över 13 månader. Jubileet pågår från den 19 december 2016 till den 28 januari 2018, där start- och slutdatum är valda utifrån universitetets grundande respektive invigning.

– Vi firar såklart vår historia - 350 år av utbildning, forskning och innovationer som utvecklat vårt samhälle - men vi vill också använda jubileet för att orientera oss mot framtiden och se vilken roll universitetet kan spela, både i Sverige och i världen. Detta och mycket mer kommer vårt jubileumsfirande att spegla, säger ordföranden i jubileumskommittén och förre rektorn Göran Bexell.

Jubileet bjuder på fem vetenskapliga temaveckor om aktuella frågor, föreläsningar och seminarier, en årslång jubileumskurs i lundensisk bildning, konstutställningar och musikaliska framträdanden, festliga tillställningar, en upptäckardag för de minsta, en jubileumsrevy och mycket mer. I flera av arrangemangen medverkar kända internationella och nationella namn från forskarvärlden. Även organisationer, näringsliv och beslutsfattare deltar.

Jubileumsprogrammet speglar universitetets mångfald och bredd och innehåller såväl evenemang som har tagits fram speciellt för jubileet som universitetets ordinarie utåtriktade verksamhet. Ett jubileumskansli har samordnat alla initiativ som har kommit från fakulteter och andra delar av verksamheten.

– Universiteten har aldrig varit viktigare än i dag. Det representerar både ny kunskap och kritiskt tänkande, vilket blir än mer viktigt i dagens samhällsklimat. Genom jubileet vill vi därför både blicka bakåt och samtidigt se framåt, för att kunna diskutera vart vi är på väg – och mot vilken framtid. Hur kan vi bättre förstå vår samtid och dess utveckling? Och var vill vi vara när vi firar 400-årsjubileum? säger Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz.

Jubileet vänder sig till alla: en bred intresserad allmänhet, studenter, alumner, anställda, samarbetspartners och internationella aktörer. Jubileet är öppet för allmänheten, med några få undantag, och gratis, och arrangeras i Lund, Malmö och Helsingborg. Under jubileumsfirandet blir Lunds universitet ett ännu öppnare universitet än vanligt.

Hela programmet kan laddas ned här, och ni får uppdateringar på vår Facebook-sida: facebook.com/LU350/

För mer information, kontakta:

Cecilia Schubert

LU350 Jubileumskommunikatör