Marknadsförare blir Global Swede

Alena Bazlova

Igår mottog Alena Bazlova, marknadsföringsstudent på Ekonomihögskolan, utmärkelsen 'Global Swede' från Sveriges handelsminister, Ewa Björling, under en diplomeringsceremoni på Utrikesdepartementet.

Utmärkelsen Global Swede ges till en internationell student som anses vara en ”god ambassadör för lärosätet och för Sverige” samt har utmärkt sig med kreativitet, entreprenörskap eller innovation inom sin akademiska disciplin. Varje lärosäte får nominera varsin student och Lunds universitet representeras av Alena Bazlova från Kanada.

Alena är mogen uppgiften och uppfyller kriterierna med råge. Dubbla medborgarskap från att vara född i Ryssland men ha bott i Kanada de senaste tio åren. Alena har nu studerat i fyra länder på tre olika kontinenter. Och i vår tar hon examen från Ekonomihögskolans Master's Programme in International Marketing and Brand Management - Sveriges populäraste masterprogram med flest internationella sökande.

Det råder ingen tvekan om att Alena Bazlova kommer att vara en god ambassadör. Hon är ju trots allt marknadsförare. Hon beskriver exempelvis svenskar som vi gärna vill se oss själva.

- Det tar lite tid att lära känna svenskar, men när man väl gör det så känns det som att man fått en vän för livet. Jag kommer alltid ha nytta av nätverket jag fått här i Lund, säger Alena Bazlova.

Global Swede är ett samarbete mellan Utrikesdepartementet och Svenska Institutet. Konceptet kan ses som ett komplement till ”Projekt Kosmopolit”, som syftar till att ta tillvara på utlandsföddas unika kompetens för att öka utrikeshandeln, skapa fler jobb och högre tillväxt.

Läs intervjun med Alena på Lunds universitets engelska hemsida och nyheten på Utrikesdepartementets hemsida.