Mässa hjälper unga se entreprenörsmöjligheter

Affärsänglar, rådgivare och nystartade företag på jakt efter partners. Detta och mycket mer finns på plats när Ekonomihögskolans Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship arrangerar mässa ihop med Venture Lab. På mässan ska studenter få möta möjligheter att utveckla drömjobbet.

Forskning visar att 70 procent av svenskarna tycker att det finns goda möjligheter att starta företag i Sverige, men bara 37 procent vet hur de ska gå tillväga.
– Vi ser ett behov av att visa att detta också är en väg att gå – din alldeles egna väg. Allt fler startar företag i Sverige, men det är fortfarande många som inte vet vart de ska börja. Vi vill inspirera våra besökare att hitta den väg som passar dem, säger Lottie Olsson Norrsén, ansvarig för externa relationer vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship, Ekonomihögskolan.

Det finns gott om arbetsmarknadsdagar där studenter får möta potentiella arbetsgivare och på det sättet komma vidare ut i arbetslivet. Men vad händer med de studenter som inte vill gå den traditionella vägen för att hitta sin drömsysselsättning?
– Många studenter som kommer till oss vill göra skillnad, men de vill inte göra det på samma sätt som det gjorts tidigare. Med den här mässan sätter vi entreprenörskapet i fokus, och låter de nya idéerna ta plats på riktigt, säger Johanna Östberg, verksamhetsledare på VentureLab.

Den 3 oktober 2016 anordnar VentureLab och Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship en arbetsmarknadsmässa för studenter som är intresserade av att få verktyg och inspiration för att kunna utveckla sina egna projekt- och affärsidéer.  Mässan kommer att fyllas med affärsänglar, nystartade företag som söker partners och affärsrådgivare som kommer att finnas till hands för intresserade. Det kommer även att bjudas på föreläsningar av Hampus Jakobsson, aktiv i utvecklingen av Skånes startup-scen och grundare av till exempel TAT och BRISK och Jeanette Andersson, som investerat i flera framgångsrika startups.

Vad: The Entrepreneurship Fair
Tid: 3 oktober 2016 kl. 12–16
Plats: AF-borgen, Lundagård, Sandgatan 2, Lund

Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship erbjuder erkända utbildningar i entreprenörskap och bedriver spetsforskning inom området.
VentureLab är universitetets verksamhet för att stimulera entreprenörskap och för att stötta och hjälpa studenter och nyexaminerade som funderar på att starta eget.

Om arrangörerna

Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship är ett av Ekonomihögskolans forskningscentrum och erbjuder erkända utbildningar i entreprenörskap och bedriver spetsforskning inom området.

Kontakt

Lottie Olsson Norrsén, Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship, 070-424 83 21
Johanna Östberg, VentureLab, 070-358 77 41