MAX IV-bygget blir maratonarena för en dag

Slingan på MAX IV

Söndagen den 4 november är det dags för ett samarbete av det mer udda (och leriga!) slaget när stafettävlingen ”MAX IV2,195” startar. Lag från MAX-IV laboratoriet och byggherren Fastighets AB ML4 med sin projektorganisation tar sig an utmaningen att tillsammans förverkliga minst ett maraton. Löpslingan går runt byggarbetsplatsen på Brunnshög i Lund som denna dag stängs av för evenemanget.

Totalt deltar sex lag och runt 70 anställda och projektdeltagare från de båda organisationerna. Tanken är att varje deltagares insats att springa en delsträcka ska bidra till helheten d.v.s minst ett helt maraton – en utmaning som inte är helt olik MAX IV-projektet som är beroende av flera organisationers och individers många insatser för att nå sitt slutmål. Eftersom många har anmält sig kommer deltagarna inte bara att springa sammanlagt ett maraton – utan tre - om samtliga går i mål.

Förutom de tävlande finns familj och vänner på plats för att heja på lagen och de får också möjlighet att på plats se hur den nya MAX IV-anläggningen börjar ta form.
Vid MAX IV-laboratoriet arbetar idag cirka 140 personer och tar emot 900 användare om året. Den nya anläggningen på Brunnshög kommer att stå färdig 2015. Då kommer den att innehålla världens främsta synkrotronljuskälla. Fullt utbyggd kommer den att kunna ta emot 2000 användare från Sverige och övriga världen som gör forskningsexperiment inom bland annat medicin, materialvetenskap och miljö.N

ärmare 300 personer arbetar intensivt på byggområdet idag, av dessa är 130 anläggare och 50 installatörer. Hittills har 30 000 kubikmeter betong gjutits av projektets totala mängd på 50 000 kubikmeter. Halva bottenplattan till den stora experimenthallen är gjuten och målet är att hela bottenplattan samt all stabilisering ska vara färdig före vintern.
Även de allra första ytorna i tunneln för en av delarna i anläggningen, den s.k linjäracceleratortunneln, är färdiga. Det är i den här delen som MAX IV-laboratoriet ska börja sin installation av linjäracceleratorn under våren.

Slingan som de tävlande lagen ska ta sig fram på går runt byggarbetsplatsen och även genom den transporttunnel som senare kommer att förbinda innergården till den stora ringen med den yttre världen. Den här löparsträckan kommer endast vara möjlig i det här skedet innan väggarna till innergården är uppe.

Anna Johansson

www.maxlab.lu.se

Korta fakta om MAX IV

• MAX IV är en nationell synkrotronljusanläggning med världsunik prestanda som nu byggs i nordöstra Lund. Med hjälp av synkrotronljus kan man undersöka molekylära strukturer och ytor mer detaljrikt än vad man tidigare kunnat göra. Det ger möjlighet till nya upptäckter och ger ny kunskap inom många forskningsområden, exempelvis inom materialvetenskap, medicin och miljöforskning.

• MAX IV-anläggningen bygger på ny teknik och vetenskapliga teorier som har utvecklats vid lundabaserade MAX-lab under flera decennier (tidigt 80-tal).

• På MAX IV kommer det att finnas två lagringsringar, en stor och en mindre. Den stora ringen kommer att ha en omkrets på 528 meter, i storlek med Colosseum i Rom. Fullt utbyggd kommer MAX IV att ha plats för ett trettiotal strålrör.

• I linjäracceleratorn sätter man fart på elektroner så de närmar sig ljusets hastighet. De förs sedan in i lagringsringen där man böjer deras bana med hjälp av magneter. Vid avböjningen avger elektronerna synkrotronljus som är ett oerhört intensivt ljus och som är lika energirikt i alla våglängder. Ljuset leds ut till forskningsstationerna genom särskilda strålrör och det är här som materialforskningen sker.

• Den första juli 2010 bildades en gemensam nationell organisation under namnet MAX IV-laboratoriet. I denna organisation ingår två anläggningar: planerade MAX IV och nuvarande MAX-lab (I-III).

• Idag kommer cirka 900 användare, forskare från hela Sverige och internationellt, för att göra experiment på MAX IV-laboratoriet. Den nya MAX IV-anläggningen ska stå klar 2015 och fullt utbyggd räknar man med att cirka 2000 tillresta forskare kommer att göra sina experiment på anläggningen.

• Invigning av den nya anläggningen blir den 21 juni 2016, den ljusaste dagen på året för att inviga det skarpaste ljuset i världen.

• MAX IV har flera finansiärer som bidrar till olika delar. Vetenskapsrådet, Lunds universitet, Vinnova, Region Skåne, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse samt ytterligare 12 svenska universitet bidrar till anläggningen. Lunds universitet är värduniversitet för anläggningen.

Korta fakta om Fastighets AB ML4

• Fastighets AB ML4 (ML4) är det fastighetsbolag som är byggherre för uppförandet av anläggningen MAX IV.

• ML4 ägs av Peab och Wihlborgs som gemensamt vann byggherreupphandlingen som genomfördes av Lunds universitet våren 2010.

• ML4 uppför, äger och förvaltar anläggningen. ML4 har ett 25-årigt hyresavtal med Lunds universitet som tillsammans med Max IV-laboratoriet ställer kraven på hur anläggningen ska utformas.

• Totalt ryms ett 20-tal byggnader inom anläggningen och den totala bruttoarean (BTA) för byggnaderna är ca 50 000 kvm. Markområdet för fastigheten är 200 000 kvm och marken ägs av Lunds kommun.

• Fojab Arkitekter i Malmö svarar för gestaltningen av byggnaderna och Snöhetta Arkitekter svarar för gestaltningen av det karaktäristiska kullandskapet som omger anläggningen.

• Peab är totalentreprenör och svarar både för projektering och utförande.