Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Medialisering påverkar platsers popularitet

Foto på Maria Månsson Foto: Patrik Hekkala
Maria Månsson - aktuell med ny avhandling om hur populärkultur ändrar platsers popularitet Foto: Patrik Hekkala

Populärkultur som Da Vinci-koden och Wallander skapar mer uppmärksamhet i guideböcker och ökar platsers popularitet bland besökare. Det visar en ny avhandling i tjänstevetenskap från Lunds universitet.
– Populärkultur ändrar platsers popularitet och hur de beskrivs i guideböcker och marknadsföringsmaterial, säger Maria Månsson vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

I sin avhandling har Maria Månsson använt sig av kyrkan Rosslyn Chapel i Skottland som figurerar i Da Vinci-koden och som därefter blivit en turistattraktion. Att hon just valde den platsen beror på att hon ville illustrera ett fenomen som blivit allt viktigare inom besöksnäringen. Nämligen att populärkultur kan påverka och förändra beskrivningen av en plats och på det sättet generera en större effekt på vilket sätt platsen uppfattas av besökande turister. Avhandlingen visar också att populärkultur kan påverka turisternas beteende/aktiviteter när de besöker en plats.

– Jag har tittat på guideböcker och hur de beskrev kyrkan Rosslyn Chapel innan Da Vinci-koden gjordes om till film och hur guideböckerna beskrev platsen efteråt. Det är en väldigt stor skillnad. Innan filmen kom ut så nämndes kyrkan knappt, men tittar du i de senaste guideböckerna så nämns den som en av de viktigaste platserna i Skottland, säger Maria Månsson.

Statistiken över antalet besökare vid Rosslyn Chapel visar sitt tydliga spår. Innan Da Vinci-koden publicerades 2003 hade kyrkan runt 35 000 besökare. Efter att filmen hade haft premiär 2006 ökade antalet till runt 170 000 besökare per år. Idag har kyrkan runt 140 000 besökare per år.  
Men det är inte enbart filmer och litteratur som påverkar platsers popularitet. I Maria Månssons forskning framkommer även att den vanliga turisten, genom att vara aktiv i sociala medier, tagit en ny och gratis roll i dagens marknadsföring.

Om slutsatserna i sin avhandling säger Maria Månsson så här:

– Att turistorganisationer kan öka kännedomen om sina destinationer genom att lägga till populärkulturella element till sina medieprodukter. Men där är det viktigt att förstå att det är en samverkan mellan flera faktorer som oftast skapar effekter. Ta till exempel filmerna om Sagan om ringen, som genererade turism till Nya Zeeland, de bygger på en trilogi av böcker som redan är superkända och så bygger man vidare på det, säger Maria Månsson.


Läs mer:
Mediatized tourism – The convergence of media and tourism performances 

 

Kategorier

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.