Miljonregn från Crafoordska stiftelsen

Crafoordska stiftelsen har anslagit 50 miljoner kronor till forskare vid Lunds universitet.

Totalt beviljade stiftelsen 81,7 miljoner kronor.

De största enskilda anslagen som delades ut är:

• Lunds universitet, HT-fakulteterna, Professur i fonetik 8,8 mkr

• Crafoordpriset, 6,0 mkr

• Lunds universitet, Naturvetenskapliga fakulteten, projektet LINXS för att kunna bjuda in forskare m.fl. till MAXIV och ESS, 3,0 mkr

Totalt har stiftelsen fått in 556 ansökningar om forskningsbidrag. Stiftelsen beviljade 182 ansökningar. Av 59,9 miljoner gick 50 miljoner till Lunds universitet

De anslagna bidragen på 59,9 mkr fördelades mellan

• Medicin 22,9 mkr.
  • Teknik/naturvetenskap 23,6 mkr.
  • Humaniora/samhällsvetenskap/ekonomi/juridik 13,4 mkr.

En detaljerad lista över anslagen finns på stiftelsens hemsida www.crafoord.se