Miljonregn till materialforskning

Professor Edvin Lundgren på fysiska institutionen har fått 20 miljoner kronor av Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF. Pengarna går till materialforskning inom aluminiumområdet.

SSF:s styrelse beslöt vid sitt senaste styrelsemöte att bevilja sammanlagt 150 miljoner kronor inom programmet Material 2011. Ett av de sex projekt som får pengar kommer att koordineras från Lunds universitet av Edvin Lundgren, professor i synkrotronljusfysik. Projektet heter ALUX – Aluminiumoxider för processer och produkter.

Vad ska du använda pengarna till?

– Vi är fyra grupper vid svenska universitet som ska forska om oxidering av aluminium med experiment och teoretiska beräkningar under fem år. Pengarna kommer i huvudsak att gå till utrustning och doktorandlöner. Målet för detta projekt är att öka korrosionsmotståndet och flexibiliteten hos aluminiumprodukter. För att uppnå detta mål har en unik konstellation från den svenska akademin och industrin samlats, i något som kallas ALUX- konstellationen.

Vad konkret handlar er forskning om?

– Aluminium oxideras genom elektrokemi för att skapa ett mer hållbart material. Oxiden som bildas förstärker aluminiumet, vilket ger en tåligare produkt till gagn för konsumenten. Genom att manipulera oxideringsprocessen och studera den elektrokemiska processen hoppas vi kunna skapa billigare, smartare och ännu mer hållbara aluminiumprodukter.

Hur kan forskningsresultaten komma till nytta?

– Aluminium används globalt i en mängd olika miljöer, så även en liten förbättring av materialet eller en effektivare oxideringsprocess kommer att vara till nytta för konsumenter och ur pris- och energisynpunkt.

Utöver att hålla hög vetenskaplig kvalitet karaktäriseras de aktuella SSF-finansierade projekten av nya innovativa idéer, och att teori, modellering och experiment integreras. Förutsättningarna för uppskalning har också beaktats. Nanoteknik ingår som en naturlig komponent i alla områden. Materialområdet, som spänner över flera discipliner, är av stor betydelse för Sverige. Svensk materialforskning håller idag mycket hög vetenskaplig klass enligt utvärderingar från både SSF och Vetenskapsrådet.

Materialtekniken befinner sig i ett intensivt forskningsskede, som framöver kommer att ge väsentliga bidrag till nya miljövänliga och energisnåla produkter, exempelvis organiskt baserade batterier, neutrondetektorer till det nya supermikroskopet ESS, ultrakänsliga och effektiva sensorer, beläggningar som minskar friktion och därmed energiåtgång samt bättre kolfiberkompositer.