Nadia Murad talar på Lunds universitet fredagen 11 mars

Nadia Murad besöker Lunds universitet den 11 mars för en öppen föreläsning om situationen för de yazidiska kvinnor som är tillfångatagna av "Islamiska Staten".

Nadia Murad levde under tre månader som sexslav hos "Islamiska Staten” innan hon till slut lyckades fly. Under sin tid som tillfångatagen blev hon förnedrad och våldtagen av IS-soldater. Nu besöker Nadia Murad regeringar och makthavare världen runt för att uppmärksamma omvärlden på de yazidiska tillfångatagna kvinnornas situation. Hon nominerades nyligen till Nobels fredspris, men säger att det som är viktigt för henne är att omvärlden inte glömmer de kvinnor som lever kvar som fångar hos IS.

Nadia Murad befinner sig nu i Sverige och träffade i tisdags Margot Wallström på internationella kvinnodagen i Stockholm och på fredag talar hon i universitetsaulan vid Lunds universitet. Murad har även talat inför FN:s generalförsamling och nyligen blivit intervjuad i BBCs Hard Talk.

Allmänheten och journalister är inbjudna att närvara.

Tid och plats: fredag 11 mars, kl. 13:00 i Universitetsaulan

Anna Hellgren 0735-50 69 17, anna.hellgren@cmes.lu.se