Naturvetenskaplig hedersdoktor kämpar för jämställdhet

Professor Londa Schiebinger. Foto: Linda Cicero

Lunds universitet har utsett en ny hedersdoktor inom naturvetenskap – professor Londa Schiebinger. Hon tillhör världens främsta experter inom sitt område. Hon brinner för jämställdhetsfrågor inom naturvetenskapen.

Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet har nu utsett en ny hedersdoktor för 2017. Hon heter Londa Schiebinger och är professor i vetenskapshistoria vid det anrika Stanforduniversitetet i USA. Londa Schiebinger har under lång tid varit aktiv i forskning och utveckling av ett genusperspektiv inom det naturvetenskapliga området. Hon har visat på betydelsen av begreppen genus och kön i undervisning och forskning inom naturvetenskapliga ämnen.

Hon har även utvecklat en metod för hur förändringsarbete kan bedrivas vid universiteten. Metoden innebär att man gör en analys av tre nivåer. Första nivån handlar om att fokusera på statistik och ändra antalet kvinnor. Men för att inte problemen ska individualiseras är det viktigt att komma vidare till andra nivån, som fokuserar på strukturella problem i universitetsvärlden, samt tredje nivån som handlar om de naturvetenskapliga ämnenas innehåll i ett mer övergripande perspektiv där betydelsen av genusperspektiv påverkar kunskapsproduktionen.

Londa Schiebinger är också drivande i ett pågående internationellt jämställdhetsprojekt som har blivit en stark röst i Europakommissionens arbete med dessa frågor. I det projektet visar Schiebinger genom ett stort antal exempel att det är viktigt att redan från start inkludera ett genusperspektiv i lärande, forskning och innovation.

Schiebinger har vid flera tillfällen hållit föredrag och workshops vid Lunds universitet. Hon har engagerat sig i universitetets förändringsarbete och deltagit aktivt i lärosätets projekt för genuscertifiering.

För mer information, kontakta:
Professor Tomas Brage, Fysiska institutionen, Lunds universitet
Tel 046-222 77 24