Nobelpristagare föreläser om världens minsta maskiner

Bernard L Feringa, en av årets Nobelpristagare i kemi, håller torsdagen den 15 december ett föredrag i Lund. Föredraget är öppet för såväl allmänhet som media.

Årets Nobelpris i kemi delades i lördags ut till de tre forskarna Jean-Pierre Sauvage, Frankrike, sir J Fraser Stoddart, Storbritannien, och Bernard L Feringa från Nederländerna. Priset får de för att de har utformat och byggt fungerande nanomaskiner av enstaka molekyler.

Professor Bernard L Feringa, född 1951, är verksam vid universitetet i Groningen i Nederländerna. År 1999 utvecklade han en molekylär motor som roterar i bara en riktning. Tolv år senare använde han sådana motorer för att framställa en fyrhjulsdriven bil bestående av en enda molekyl.

Kemiska Föreningen i Lund och Lunds universitet har gemensamt bjudit in Bernard L Feringa, som på torsdag, 15 december, håller ett föredrag med titeln ”Dynamic molecular systems, from switches to motors”. Föredraget ges på engelska. Efteråt finns tid att ställa frågor.

Tid: torsdag 15 december, 13.30–15.00 (insläpp från kl. 13.00)

Plats: LUX aula byggnad C, Helgonavägen 3, Lund

Nobelföreläsningen är öppen för alla. Tänk på att komma i god tid eftersom antalet platser är begränsat.

För mer information
Daniel Strand, universitetslektor