Ny modell ska ge bättre rättigheter för äldre

Två Lundaforskare har utvecklat en modell för hur man ska kunna stärka de äldres rättigheter inom äldreomsorgen. Med de funktionshindrades rättighetskamp för ögonen ska även äldre kunna åberopa ett liv som i möjligaste mån liknar det som personer utanför omsorgen lever. Modellen publiceras i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Gerontologist.

Yngre personer med funktionshinder ska enligt lagen kunna leva ett ”normalt liv” och ”leva och bo som andra”. Med detta avses att kunna leva som personer utan funktionshinder i motsvarande ålder. En 20-årig kvinna med funktionsnedsättning skall utifrån detta tankesätt ges insatser så att hon kan leva som en 20-åring utan funktionsnedsättning. Inom funktionshinderområdet har denna typ av externa jämförelser varit viktiga för att åberopa rättigheter och peka på diskriminering.

När det gäller äldre inom äldreomsorgen ser tankesättet annorlunda ut. Vad som betraktas som normalt liv avgörs inte genom jämförelser med äldre utan omsorgsbehov utan med hur andra inom äldreomsorgen har det. Vad som betraktas som normalt för en person på ett äldreboende avgörs ofta genom att jämföra med situationen för andra på samma boende.

Nu har forskarna inom socialt arbete, Tove Harnett och Håkan Jönson, från Lunds universitet utvecklat en modell för att bättre ta tillvara de äldres rättigheter.
- Vår modell innebär ett helt nytt tankesätt.  Vi vill åstadkomma förbättrade levnadsvillkor för äldre personer genom att på ett innovativt sätt överföra tankar från funktionshinderområdet till äldreomsorgen. Äldre personer som har äldreomsorg är ju inte bara omsorgstagare, utan också samhällsmedborgare, pensionärer etc, säger Tove Harnett.

Modellen utgår från idén om att äldre skall kunna leva ett normalt liv:
- Inom äldreomsorgen och på äldreboenden utgår man ofta från interna jämförelser. Om ingen av de äldre på avdelningen får duscha oftare än en gång i veckan betraktas detta som normalt och rättvist. Vår modell visar hur äldre skulle kunna jämföra med vad som är normalt för ”andra vuxna” och därmed åberopa att få duscha varje dag, säger Håkan Jönson.

Nyttan av modellen ska ses mot bakgrund av att ungefär 300 000 personer tar emot äldreomsorg i Sverige. Modellen gör det möjligt för äldre och anhöriga att se nya möjligheter och rättfärdiga krav utifrån jämförelser som tar sin utgångspunkt i äldres fullgoda medborgarskap.

Kontakt:
Projektledare och forskare: Professor Håkan Jönson, 046-222 12 93
hakan.jonson@soch.lu.se
Forskare: Bitr lektor Tove Harnett, tel 046-222 14 26, 0734-09 87 27 Tove.Harnett@soch.lu.se