Ny poddserie om medicin och hälsa

Redaktion A V&H-podden
Vetenskap & hälsa är en nystartad poddcast om forskning inom medicin och hälsa. Redaktionen, fr vä: Eva Bartonek Roxå, Ingela Björck och Tove Smeds

Är vi mer allergiska nu än förr och kan vi träna eller äta bort allergi? Hur går det egentligen till när man forskar på smärta? Och finns det några superbär? Detta är bara några av de frågor som vi tar oss an i den nya poddserien Vetenskap & hälsa.

Vetenskap & hälsa är en nystartad poddserie om forskning inom medicin och hälsa. Vi vill på ett intressant och enkelt sätt ge lyssnare möjlighet att ta del av spännande forskning inom medicin och hälsa som utförs vid Lunds universitet, Malmö högskola och Region Skåne.

Första omgången i serien omfattar sex program och vi får träffa forskare som berättar om forskning kring allergier, demens, nyttiga bär, vacciner, smärta och våra vänner tarmbakterierna. Samtalen leds av vetenskapsjournalisterna Tove Smeds, Eva Bartonek Roxå och Ingela Björck.

Det första avsnittet handlar om allergier. Tove Smeds samtalar med Leif Bjermer och Cecilia Svedman om varför vi blir mer allergiska och kontaktallergier.

Fösta podd AV&H
Leif Bjermer och Cecilia Svedman.

Några brottstycken från första avsnittet:

Leif Bjermer, professor vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus om varför vi blir mer allergiska:
”Den dominerande teorin är att det är våra livsstilsfaktorers fel; hur vi lever, äter och bor. Vi är för rena, man kan inte att städa bort allergi.”

Cecilia Svedman, universitetslektor vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, om naturämnen:
”Parfymämnen tillhör ett av de vanligaste kontaktallergiämnen vi har. I dem finns det massor av naturämnen, och dessa doftar för att ha en effekt. De är reaktiva och kan ge oss allergier. Så något som ser snällt ut behöver inte vara det.

Mer information och länk till podden: http://www.vetenskaphalsa.se/podcast

• 27 april: Varför blir vi mer allergiska – kan vi vända trenden?
  • 4 maj: Smärta, ett nödvändigt ont, eller?
  • 11 maj: Braiga bär
  • 18 maj: När minnet sviktar
  • 25 maj: Vaccinerna som förpassar sjukdomar till medicinhistorien
  • 1 juni: Våra vänner tarmbakterierna

Aktuellt om vetenskap & hälsa är ett samarbete mellan Medicinska fakulteten vid Lunds universitet, Malmö högskola och sjukvårdsförvaltningarna inom Region Skåne.