Ny studie kartlägger för tidigt födda barn redan i 2,5-årsåldern

Johanna Månsson
Johanna Månsson forskar om för tidigt födda barn

Extremt för tidigt födda barn som nått 2,5-årsåldern visar på betydligt sämre kognition, språk och motorik än barn från fullgångna graviditeter. Den nya studien från Lunds universitet är en av få som undersökt för tidigt födda barn i en så tidig ålder. Resultaten kan användas till att sätta in rätt insatser i god tid.

Som extremt tidigt födda räknas barn som är födda i vecka 28 och tidigare. Sjukvården kan rädda alltfler av dessa barn men risken är stor att de drabbas av hjärnblödningar, lungsjukdomar, mag- och tarmproblem och ögonsjukdomar sina första veckor i livet.

I psykologen Johanna Månssons studie ingår ca 400 extremt tidigt födda barn och ett lika stort antal barn som har fötts efter fullgången graviditet. När barnen i 2,5 årsåldern fick göra olika psykologiska tester presterade de för tidigt födda klart sämre än fullgångna barn vad gäller kognition, tal, språkförståelse samt grov- och finmotorik. Skillnaderna kvarstod även efter att hänsyn tagits till föräldrarnas utbildningsnivå, moderns födelseland, ålder vid förlossningen samt andra faktorer som brukar påverka barns prestation i de psykologiska testerna.

De för tidigt födda barnen hade också i högre grad beteendeproblem än barnen som fått en fullgången graviditet. Barnen var ofta socialt tillbakadragna eller hade problem med uppmärksamheten.
–Det är inte ovanligt att det uppstår problem i föräldra-barnrelationen när man får ett barn som är svårt sjukt, säger Johanna Månsson. Föräldrar kan må psykiskt dåligt på grund av oron för sitt svårt sjuka, för tidigt födda barn. Andra studier har visat att föräldrars psykiska ohälsa kan vara kopplad till de beteendeproblem som kan drabba för tidigt födda.

Johanna Månsson upptäckte också att det finns stora skillnader mellan flickor och pojkar som är för tidigt födda.
– Det visade sig att pojkarna som fått lämna livmodern i förtid var mer sårbara än flickorna, säger hon. De är inte sjukare än flickorna vid födseln men i 2,5-årsåldern uppvisade de ändå betydligt sämre resultat beträffande kognition, språk och motorik än vad flickorna gjorde.

Men trots att det fanns klara skillnader mellan för tidigt födda barn och de med fullgången graviditet befann sig även de flesta för tidigt födda barnen inom det så kallade normalspannet.
– Genom att tidigare upptäcka de problem som för tidigt födda barn har så kan man snabbare sätta in åtgärder för att hjälpa dem, säger Johanna Månsson. Det kan handla om allt från att arbeta med relationen mellan barn och föräldrar till att träna minnet.

Kontakt

Johanna Månssons studie ingår i det nationella projektet EXPRESS (Extremely Preterm infants in Sweden Study ) som har som mål att minska antalet för tidiga födslar samt att förbättra livet för överlevarna. http://express-study.se/ Hon disputerar med avhandlingen Born near the limit of viability – developmental outcomes 2,5 years later http://www.lu.se/lup/publication/4882163 och nås på Johanna.mansson@psy.lu.se 0706-728378 eller 046 222 8056