Ny webbtidning om medicin och hälsa – av unga för unga

#Vetenskap #Hälsa
#Vetenskap #Hälsa är en ny satsning inom ramen för Aktuellt om vetenskap och hälsa och som riktar sig specifikt mot gymnasieelever.

Idag lanseras en ny webbtidning - #Vetenskap #Hälsa - om forskning inom medicin och hälsa. I den skriver gymnasielever om den senaste forskningen vid Lunds universitet. Och en av årets Nobelpristagare i medicin, May-Britt Moser, passar på att ge sitt bästa råd till dem som funderar över en forskarkarriär.

Det är Lunds universitet och Region Skåne som nu lanserar en ny webbtidning med information och texter producerade av och för unga för att väcka intresse för medicin och hälsa, och tidigt inspirera till en forskarkarriär eller till en karriär inom medicin, vård och hälsa.

Unga skriver för unga

#Vetenskap #Hälsa är en satsning som riktar sig specifikt till ungdomar i gymnasieåldern. Inom ramen för #Vetenskap #Hälsa får gymnasieelever intervjua forskare och ta reda på exempelvis vilken mat som minskar risken för cancer. Sedan får de sprida kunskapen vidare genom att skriva om ämnet på ett sätt som intresserar andra unga.

Runt 150 gymnasielever från olika delar av Skåne har hittills besökt forskare vid Medicinska fakulteten i Lund och i början av 2015 är det ytterligare 130 elevers tur att ge sig in i forskningens värld.

Elever
Elever från Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskorna, besöker forskarens Joan Yuans labb på BMC i Lund. Nästa vecka kommer deras artiklar om förhoppningar på stamceller i framtiden, Joan Yuans bakgrund och etiska aspekter av stamcellsforskning.

- Vi arbetar i projektform med olika gymnasieskolor och vi har fått väldigt positiv respons från de elever och lärare som deltagit hittills. De har tyckt att det var kul att få komma till universitetet och se hur forskning går till. Många unga tänker mycket på vad de ska bli och är väldigt nyfikna på att få komma ut och se olika typer av jobb, säger Karin Andén, som är redaktör och projektledare.

I kontakt med Karin Andén har en av årets Nobelpristagare i medicin, May-Britt Moser, en hälsning och viktigt råd till unga som vill lyckas som forskare.

- Det roligaste med att forska är att förstå det man inte förstod tidigare, säger May-Britt Moser. Det är som att komma på lösningen på ett matteproblem man jobbat på länge – passion! Eureka! Men fortsätter;
- Du måste ha ett genuint intresse för de frågor du vill arbeta med. Forskaryrket är så krävande att du inte kan ha en ljummen inställning, du måste jobba för att det ska bli utmärkt i alla led och på alla nivåer.

Aktuellt om vetenskap & hälsa

#Vetenskap #Hälsa drivs av forskningssajten Aktuellt om vetenskap & hälsa som är en vetenskapligt förankrad källa till kunskap inom medicin, vård och hälsa. Sidan har ungefär 50 000 besökare i månaden. Aktuellt om vetenskap & hälsa är ett samarbete mellan Medicinska fakulteten vid Lunds universitet och sjukvårdsförvaltningarna vid Region Skåne.
Redaktionen består av vetenskapsjournalister.
Adressen till ”Vetenskap #Hälsa är www.vetenskaphalsa.se/unga Här finns de artiklar som gymnasieelever hittills producerat och mer information om hur projektsamarbetet med gymnasieskolorna fungerar.

Katrin Ståhl

Kontakt

Karin Andén, redaktör och projektledare för #Vetenskap #Hälsa, tel: 046- 17 15 36, e-post: karin.anden@skane.se
Eva Bartonek-Roxå, vetenskapsjournalist på Aktuellt om vetenskap & hälsa, tel: 044-309 38 20, e-post: eva.bartonek-roxa@skane.se