Nya fynd kan hjälpa patienter med läkemedelsresistent epilepsi

Forskare vid Lunds universitet har använt mänsklig hjärnvävnad när de testat nya behandlingsstrategier för epilepsi. I en aktuell studie visar forskarna att en specifik neuropeptid har mycket goda antiepileptiska egenskaper. Resultaten kan få betydelse för de patienter med epilepsi som är resistenta mot dagens mediciner.

Neuropeptiderna galanin och NPY är signalämnen som i djurförsök visat sig ha antiepileptiska egenskaper genom att hämma det område i hjärnan där nervcellerna är överaktiva och därför orsakar epileptiska anfall. Men om de har liknande effekter på människors epileptiska vävnad har hittills inte varit känd.

Nu har en grupp forskare, under ledning av professor Merab Kokaia vid Lunds universitets Epilepsicentrum, utnyttjat möjligheten att studera levande epileptisk hjärnvävnad från människa. Resultaten har nyligen publicerats i den ansedda vetenskapliga tidskriften Journal of Neuroscience.

- När vi testat effekterna av de två neuropeptiderna i den mänskliga vävnaden visar våra data att galanin inte hade någon väsentlig effekt, medan NPY var mycket effektiv. Resultaten tar vår forskning ett steg närmare klinisk tillämpning, säger Merab Kokaia.

Till skillnad mot andra neurologiska sjukdomar t.ex. Alzheimers eller Parkinsons sjukdom, kan epilepsi i vissa fall opereras. De levande cellerna i den aktuella studien kommer från utopererade hjärnvävnad av patienter med temporallobsepilepsi (tinninglobsepilepsi) och som lider av svår resistens mot läkemedel.

- Med korrekt hantering kan celler i utopererad vävnad hållas levande under flera timmar. Det ger forskarna en unik möjlighet att testa nya läkemedel eller behandlingsstrategier för att utvärdera effekterna i levande epileptisk vävnad, säger Johan Bengzon adjungerad professor vid Lunds universitet och neurokirurg vid Skånes universitetssjukhus.

- Arbetet vi gjort nu kommer att vägleda oss i vårt fortsatta translationella arbete med att få fram innovativa fynd i grundforskning som leder till kliniska prövningar och slutligen når patienter som lider av läkemedelsresistent epilepsi, säger Merab Kokaia.

Studien är gjord i samarbete mellan forskare vid Lunds och Köpenhamns universitet samt Skånes universitetssjukhus och Rigshospitalet i Köpenhamn. Den är ett resultat av ett nära samarbete mellan forskare inom såväl grundforskning som klinisk forskning och är en del av en bredare satsning inom ramen för Epilepsicentrum i Lund.

Publikation
Differential Effect of Neuropeptides on Excitatory Synaptic Transmission in Human Epileptic Hippocampus
Marco Ledri, Andreas T. Sørensen, Marita G. Madsen, Søren H. Christiansen, Litsa Nikitidou Ledri, Alessandra Cifra, Johan Bengzon, Eva Lindberg, Lars H. Pinborg, Bo Jespersen, Casper R. Gøtzsche, David P. D. Woldbye, My Andersson och Merab Kokaia.

Fakta epilepsi

• Epilepsi är ett samlingsnamn för ofrivilliga anfall, ofta i form av kramper och ibland förknippat med medvetandeförlust. Orsakerna till epilepsi är väldigt många. För diagnosen epilepsi måste åtminstone två oprovocerade anfall ha uppträtt.
  • Ungefär 0,5 % av människor globalt har epilepsi

• 60 000 personer med epilepsi lever i Sverige

• Det finns en rad effektiva läkemedel mot epilepsi men en del patienter blir inte hjälpta av dessa utan fortsätter att ha anfall
  • Kostnaderna förknippade med epilepsi beräknas att vara 20 miljarder euro per år enbart i Europa