Nya LUX invigt

Fullt i foajén under invigningsceremonin

Med cirkus, tal och musik invigdes det nygamla HT-huset i hörnet Sölvegatan/Helgonagatan. Studenter och allmänhet är nu välkomna in i ett hus fullt av vinklar och vrår där gammalt överallt möter nytt på ett spännande sätt.

För Lynn Åkesson, dekan vid HT, var det en dag fylld av glädje. Inget band skulle klippas idag, istället knöt man ihop band för att symbolisera att det nya huset kommer att leda till närmare relationer, när HT:s institutioner samlats på ett campus, bestående av LUX och SOL.

– Det är ett fantastiskt hus, som kommer bli ett nav på kunskapsstråket. Härifrån kan LUX tillsammans med sin syster SOL lysa upp hela universitetet.

De senast två veckorna har 400 anställda fått arbeta sida vid sida med byggarbetarna, som har slitit hårt in i det sista. Men bankande och doft av målarfärg har inte lyckats sänka humöret på den nyinflyttade personalen, eftersom flytten för de flesta är upplevs som ett stort lyft. Arkitekterna har valt att skapa ett collage av gammalt och nytt t ex bryter en röd äldre tegelfasad in som en kraftfull fond i foajén. Att bygga 7000 nya kvadratmeter och integrera dem på ett kreativt och funktionellt sätt med vackra gamla Zoologen och Zoofysiologen har inneburit en otroligt komplicerad logistik under två års tid. Men det lyckades bli färdigt i tid och idag slogs portarna upp.

Under lunchen underhöll Cirkus Saga ute på piazzan och efter det fylldes foajén i LUX till bristningsgränsen för invigningsceremonin.

– Här ska studenter och forskare mötas från olika ämnen och institutioner och det kommer att bära frukt, vilka frukter det blir får framtiden utvisa, sa Oskar Styf, fd ordförande i Humanistiska och teologiska studentkåren.

FOTNOT. Lux är latin, och är en måttenhet för ljus. LUX och grannen SOL, Språk- och litteraturcentrum, bildar tillsammans ett nytt HT-campus på Kunskapsstråket.