Nytt forskningsnav för mänskliga rättigheter lanseras i Lund

Lunds universitet och Raoul Wallenberginstitutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt lanserar den 8:e december ett nytt samarbete för forskning kopplad till mänskliga rättigheter. Forskningsnavet syftar till att vara en drivkraft för innovation, forskning och utbildning och ska samtidigt verka för att möta de svåra utmaningar som mänskliga rättigheter står inför idag.

Navet för samman mer än 60 forskare från Lunds universitet och täcker en rad olika discipliner från medicin till öst- och sydöstasienstudier. Syftet med att knyta samman forskningen i ett nav är att tydliggöra Lunds universitets expertis inom området mänskliga rättigheter och att stimulera samarbete och tvärvetenskaplig forskning och utbildning.

- Navet  kommer att bli en av Europas största mötesplatser för tvärvetenskap inom mänskliga rättigheter. Samlad forskning och kunskap inom ämnet behövs mer än någonsin och det här nätverket kommer att kunna bidra till att stärka forskningen, säger Morten Kjaerum som är chef för Raoul Wallenberginstitutet.

Tanken är att navet ska uppmuntra forskare till att kritiskt undersöka vad förändringar i det politiska landskapet får för konsekvenser för människorättsliga studier, och till att vara kreativa i hur de analyserar omvärlden. Den nya sammanslutningen syftar dessutom till att forskning och kunskap ska spridas på ett tydligt och effektivt sätt.

Navet koordineras av en styrelse med medlemmar från medverkande institutioner samt Raoul Wallenberginstitutet vilket fungerar som sekretariat.  Medverkande institutioner är: Filosofiska institutionen, Historiska institutionen, Juridiska institutionen, Medicinska fakulteten, Sociologiska institutionen, Socialhögskolan, Rättssociologiska institutionen, Statsvetenskapliga institutionen, Institutionen för handelsrätt, Centrum för öst- och sydöstasienstudier, Centrum för Mellanösternstudier, Centrum för Miljö- och klimatforskning, Centrum för studier av arbete, teknologi och social förändring samt Institutet för barns rättigheter.

Vid lanseringen den 8:e december håller Anne Orford, gästordförande vid Raoul Wallenberginstitutet, ett anförande om mänskliga rättigheter och kritiskt tänkande. Därtill kommer sju forskare att hålla kortare presentationer av deras rön som följs av ett panelsamtal och diskussion med publiken.

Välkommen att närvara vid den officiella lanseringen som är öppen för alla!

När: 8 december kl. 14.00
Var: Lunds universitets aula, Universitetshuset, Paradisgatan 2 Lund
Öppningstalar gör Jonas Hafström, styrelseordförande Lunds universitet och Morten Kjaerum, chef för Raoul Wallenberginstitutet.