Nytt medicinskt och hälsovetenskapligt centrum i Lund får stöd av Crafoordska stiftelsen

Forum Medicum är ett framtida biomedicinskt och hälsovetenskapligt kunskapscentrum i Lund, där den hälsovetenskapliga forskningen och utbildningen flyttar in i en ny tillbyggnad intill nuvarande BMC (Biomedicinskt centrum). Målet är mer tvärvetenskap och bättre förutsättningar för den hälsovetenskapliga forskningen och utbildningen. Nu har Crafoordska stiftelsen beslutat att bidra till Forum Medicum genom att anslå fem miljoner till utrustning för nya hälsovetenskapliga labb.

Forum Medicum sett ovanifrån. Henning Larsens Architects.

Forum Medicum innebär att den hälsovetenskapliga verksamheten på Baravägen i Lund, flyttas till i en tillbyggnad till Biomedicinskt centrum vid Sölvegatan i Lund. Forum Medicum är en stor strategisk satsning för Medicinska fakulteten, som med samlokaliseringen hoppas bidra till ett mer tvärvetenskapligt arbetssätt mellan fakultetens forskning och utbildning.

- Visionen är att skapa problemlösande forskningskedjor - med fokus på den enskilda människans situation i vardagen - som spänner över experimentell grundforskning på molekylär nivå, klinisk patientnära forskning och hälsovetenskaplig forskning, säger Medicinska fakulteten dekanus Gunilla Westergren-Thorsson.

- Crafoordska stiftelsen är glad att kunna stödja samlokaliseringen av Medicinska fakulteten. Vi upplever det viktigt att fakultetens olika verksamheter får bättre förutsättningar att samarbete över gränserna. Detta kan ge goda resultat framöver. Samtidigt är det viktigt att studenterna får tillgång till ett studentcentrum där man kan studera och utbyta tankar med andra studenter, säger Crafoordska stiftelsens VD Lennart Nilsson.

Forum Medicum kommer att ge helt nya förutsättningar för den hälsovetenskapliga forskningen i Lund.

- Crafoordska stiftelsens generösa donation gör en stor skillnad och innebär att fakultetens satsning på hälsovetenskaplig forskningsinfrastruktur kan förverkligas. Med stöd av Crafoordska stiftelsen positionerar sig Medicinska fakulteten i frontlinjen för denna hälsovetenskaplig forskning - forskning med resultat som snabbt kan implementeras i vården, säger Gunilla Westergren-Thorsson.

Hälsovetenskapliga laboratorier

Med en ökad medellivslängd ställs det större krav på samhället i form av hälsofrämjande insatser, inte minst för den äldsta delen av befolkningen. Varannan svensk som föds idag beräknas bli äldre än 90 år.

I Forum Medicums nya hälsovetenskapliga laboratorier kan forskarna göra studier i realistiska, simulerade miljöer, så som boendemiljö eller vårdmiljö. Exempelvis kommer forskarna att kunna studera hur olika sjukdomsprocesser, som till exempel inverkar på motorik och kognition, påverkar förutsättningarna att hantera vardagssituationer och följa effekterna vid olika behandlingar. Studierna kan genomföras i realistiska vardagssituationer i standardiserade miljöer och i samspel med omgivningen.

Akademisk smältdegel

Andra viktiga visioner bakom Forum Medicum är att skapa möten och vara en akademisk smältdegel, strategiskt placerad längs universitetets kunskapsstråk med universitetssjukvård, teknik, naturvetenskap och humaniora som närmsta grannar och där allmänheten bjuds in att följa verksamheten. En annan bärande idé med Forum Medicum är att samla fakultetens alla studenter i Lund, i ett samlat studentcentrum. Bygganden beräknas stå klar 2021.

Crafoordska stiftelsen bildades 1980 av Holger Crafoord med ändamål ”att utan vinstsyfte för viss enskild person eller organisation främja vetenskaplig forskning och undervisning samt vård och fostran av barn och ungdom. Dessutom, men enbart i en omfattning som inte står i strid med ovan angivna ändamål, må stiftelsen även främja välgörande, sociala, konstnärliga, idrottsliga eller eljest allmännyttiga ändamål". Stiftelsen delade 2016 ut 98 mkr i bidrag.

Mer information om Forum Medicum-projektet finns här.

Kontakt

Dekanus Gunilla Westergren-Thorsson, 046-222 80 84, 070594 63 60, Gunilla.Westergren-Thorsson@med.lu.se

Lennart Nilsson VD Crafoordska stiftelsen, 046–385890, 0705123295 lennart.nilsson@crafoord.se