Nytt namn för Lunds nanoforskning

- NanoLund är mer gångbart än Nanometerkonsortiet i internationella sammanhang, exempelvis vid internationella konferenser. Kopplingen till Lund blir också tydlig, förklarar Heiner Linke.

Ett av Lunds universitets mest framgångsrika forskningsområden de senaste åren, nanovetenskapen, har bytt namn till NanoLund efter 27 år som Nanometerkonsortiet. Samtidigt knyts verksamheten närmare universitetet då den organisatoriskt blir en centrumbildning.

Själva namnbytet förklarar Heiner Linke, professor i nanofysik och NanoLunds ledare så här:

-    NanoLund är mer gångbart än Nanometerkonsortiet i internationella sammanhang, exempelvis vid internationella konferenser. Kopplingen till Lund blir också tydlig, säger han.

Själva namnbytet firades i fredags med mingel, snittar, bubbel utanför Fysicum och avrundades med tal av Heiner Linke och NanoLunds ordförande, LTH:s rektor Viktor Öwall.

Fakta NanoLund

I nuläget omfattar NanoLund ungefär 250 forskare (inkl 100 doktorander) från tre fakulteter (LTH, N och M), med ca 150 MSEK forskningsfinansiering per år. NanoLund är också ett av bara fem strategiska forskningsområden i Sverige som fick högsta betyg i en utvärdering av bland annat Vetenskapsrådet i våras.

Sol, snittar och mingel

Lars Samuelson, professor i nanofysik och Nanometerkonsortiets tidigare chef, med en färs 3D-utskrift av gamla logotypen. Ingolf Lindau, professor i synkrotronljusfysik, till höger.

Heiner Linke och Anneli Löfgren t h, administrativ koordinator för NanoLund