Nytt WHO Collaborating Centre med fokus på global kirurgi

kirurgi
En av de som medverkar vid invigningen är Seibatu Kemoh som utbildats till kirurg på landsbygden i Sierra Leone, utan att vara läkare. Foto: Magnus Endal/CapaCare

Kirurgi är en försummad del av sjukvården i stora delar av världen, med miljoner onödiga dödsfall som följd. Den 5 september invigs ett helt nytt centrum för kirurgi och folkhälsa vid Lunds universitet. Ny forskning ska ge kunskapsunderlag om hur samhällen bäst mäter, utvärderar och planerar kirurgisk vård, särskilt i låg- och medelinkomstländer. WHO Collaborating Centre for Surgery and Public Health är ett officiellt samarbete mellan Världshälsoorganisationen (WHO) och Lunds universitet.

Bristen på kirurgisk vård är ett stort folkhälsoproblem i många länder, och sammanlagt saknar drygt 5 miljarder människor tillgång till säker kirurgi, med miljontals dödsfall och funktionshinder som följd – konsekvenser som ofta går att förebygga.

Forskargruppen bakom centrumet har tidigare lett utvecklingen av WHO:s databas över kirurgisk personal och var en av tre forskargrupper som stod bakom The Lancet Commission on Global Surgery-rapporten från 2015 som identifierade kirurgi som en försummad del av sjukvården i stora delar av världen. Antalet kirurgiska ingrepp måste ökas med över hälften globalt för att rädda liv och förebygga funktionshinder, enligt rapporten. Behoven är som störst i de fattigaste delarna av världen, särskilt i Afrika och Asien.

Kirurger som inte är läkare

– En viktig orsak är bristen på utbildad personal, något som vi särskilt kommer att fokusera på, säger Lars Hagander, docent vid Lunds universitet och barnkirurg, överläkare vid Skånes universitetssjukhus, som leder det nya centrumet.
–  Vårt uppdrag är att bidra med metoder och data som hjälper länder att utvärdera och planera sin bemanning för kirurgi och anestesi. På många ställen i världen finns det en sådan brist på läkare att kirurger måste rekryteras från andra yrkeskategorier i samhället och sedan genomgå en snabbutbildning i att operera. Det är en radikal lösning som behöver studeras extra noga, men som visar goda resultat i många länder.

Andra som medverkar vid invigningen är Walt Johnson, ansvarig för kirurgi vid WHO, Jonas Hafström, styrelseordförande för Lunds universitet, Gunilla Westergren-Thorsson, dekan för Medicinska Fakulteten, Andy Leather, chef för Centre for Global Health & Health Partnerships vid King's College London, samt Lars Hagander chef för det nya centrumet.

WHO har över 800 officiella samarbetscentra världen över och detta är det åttonde av sitt slag i Sverige.

Invigning
WHO Collaborating Centre for Surgery and Public Health vid Lunds universitet invigs den 5 september kl 16.30 i Övre Galleriet på Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3, Lund.

Press och media
Journalister som vill delta under invigningen eller komma i kontakt med någon av de medverkande är välkomna att kontakta Lars Hagander 0706-800928, lars [dot] hagander [at] med [dot] lu [dot] se (lars[dot]hagander[at]med[dot]lu[dot]se) eller Hampus Holmer 0703-266042, hampus [dot] holmer [at] med [dot] lu [dot] se (hampus[dot]holmer[at]med[dot]lu[dot]se)

Lars Hagander, Director, WHO Collaborating Centre for Surgery and Public Health

Barnkirurg vid Skånes universitetssjukhus och docent vid Lunds universitet