Ojämlikhet i medicinering

En ny registerstudie visar på ojämlik behandling av förmaksflimmer beroende på var man bor.

– Vår forskningsstudie visar att resurser måste omfördelas till primärvården i områden som är mer socialt utsatta, säger professor Kristina Sundquist vid Centrum för primärvårdsforskning i Malmö.

Kristina Sundquist, professor och seniorförfattare till studien, har tillsammans med forskarkollegor på bland annat Karolinska Institutet och University of Edinburgh publicerat resultaten av en ny studie i den ansedda tidskriften International Journal of Cardiology.

– Vi studerade skillnaderna i förskrivningen av warfarin, aspirin och statiner, till patienter med förmaksflimmer. Vi jämförde förskrivningen i Sverige i bostadsområden med olika socioekonomiska sammansättningar, förklarar Kristina Sundquist.

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av oregelbunden hjärtrytm och har en högre förekomst hos äldre. Den blodförtunnande medicinen warfarin är vad som oftast förskrivs för att minska risken för slaganfall. Jämfört med aspirin, som fortfarande alltför ofta förskrivs vid förmaksflimmer, så ger warfarin ett betydligt bättre resultat, bland annat i form av lägre dödlighet.

Det är genom omfattande registerstudierna som forskarna nu visar att vuxna med förmaksflimmer i socialt välmående områden oftare förskrivs warfarin och statiner än patienter som lever i socialt utsatta områden. Patienter med förmaksflimmer i sådana områden förskrivs oftare aspirin än motsvarande i socialt välmående bostadsområden.

– Resultatet av vår studie visar på en ojämlikhet i medicineringen, säger Kristina Sundquist. Det behövs mer resurser i primärvården i områden med lägre socioekonomisk status, så skillnaderna i förskrivningen av bästa blodförtunnande medicinen kan jämnas ut.

Publikation

Neighborhood deprivation and warfarin, aspirin and statin prescription — A cohort study of men and women treated for atrial fibrillation in Swedish primary care.
Axel C. Carlsson, Per Wändell, Danijela Gasevic, Jan Sundquist, Kristina Sundquist.
International Journal of Cardiology. online 1 april.