Öresundsregionen blir europeiskt centrum för reproduktion

Aleksander Giwercman. Foto: Kennet Ruona

EU investerar drygt 70 miljoner kronor i det dansk-svenska hälsoprojektet ReproUnion. Målet är att med hjälp av forskning och sjukvård i världsklass förebygga och behandla barnlöshet i hela EU och sätta Öresundsregionen på kartan globalt inom området barnlöshet och reproduktion.

Antalet nyfödda minskar i EU:s medlemsländer och ligger under det antal som behövs för att hålla befolkningsmängden på nuvarande nivå. Nu samlar Region Skåne, Region Hovedstaden (Köpenhamn), Region Sjælland, Lunds universitet, Köpenhamns universitet samt läkemedelsbolaget Ferring sina krafter i det dansk-svenska hälsoprojektet ReproUnion.

I och med ReproUnion får patienter i Sverige och Danmark full tillgång till behandlingar som finns på andra sidan sundet. Skånes universitetssjukhus och de danska sjukhusen Rigshospitalet, Herlev, Hvidovre, Bispebjerg og Holbæk kommer alla ingå i ReproUnion med målet att alla sjukhus inte ska kunna samma sak, utan tillsammans erbjuda den allra bästa vården inom reproduktion.

– Med ett gemensamt arbete över Öresund har vi lyckats höja kvaliteten och förbättra kunskapsläget inom området barnlöshet. Därför känns det glädjande att arbetet stärks och nu får möjlighet att fördjupas ytterligare, säger Anna-Lena Hogerud (S) som är hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande i Region Skåne.

Barnlöshet är, enligt världshälsoorganisationen WHO, en sjukdom och antalet kvinnor och män som måste få hjälp för att få barn är nu i nivå med de som drabbas av diabetes. Inom ReproUnion kommer forskarna utveckla nya behandlingsmetoder men även studera vad som orsakar barnlöshet, till exempel miljöfaktorer på arbetsplatser som påverkar mäns spermakvalitet och kvinnors äggstockar negativt. I planerna ingår bland annat 25 nya doktorandanställningar.

– Vår ambition är att locka de bästa och mest ambitiösa forskarna inom området till vår region, säger Aleksander Giwercman, överläkare vid Skånes universitetssjukhus och professor i reproduktionsmedicin vid Lunds universitet.

Bland finansiärerna finns även läkemedelsbolaget Ferring.
– För oss är det viktigt att regionen har förmåga att locka duktiga forskare med internationell erfarenhet samt många patienter som kan följas upp och behandlas. För att utveckla nya mediciner krävs stora patientgrupper i de kliniska forskningsprogrammen, säger Per Cantor, Senior Vice President R&D, Ferring.

Projektet startar den 1 september 2015 och pågår sedan under tre år. Utöver de 70 miljoner kronorna från EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak satsar de deltagande organisationerna lika mycket. Den dansk-svenska life science-klusterorganisationen Medicon Valley har varit en samarbetspartner i ansökningsprocessen. ReproUnion bygger vidare på de tidigare projekten ReproSund och ReproHigh som bland annat belönats med Øresundspriset 2013, http://www.reprosund.eu