Paneldebatt: Kan drunkningsolyckorna i Medelhavet stoppas?

Mer än 1 700 migranter har hittills dött i Medelhavet under 2015, enligt Internationella Organisationen för Migration (IOM). Det är 30 gånger fler än för samma period förra året.
På måndag den 4 maj kommer fyra ledande experter inom området för mänskliga rättigheter, flyktingrätt och internationell rätt att mötas i Lund för en paneldebatt om hur man kan stoppa drunkningstillbud i Medelhavet. Debatten är öppen för allmänheten och media är välkommen att delta.

Medverkande:
Morten Kjaerum, är direktör för Raoul Wallenberginstitutet och en av paneldeltagarna, säger att mänskliga rättigheter och humanitär rätt handlar om att skydda liv och integritet för den enskilde.
Gregor Noll, professor i internationell rätt vid Juridiska fakulteten vid Lunds universitet.
Eleni Karageorgiou, doktorand vid Juridiska fakulteten vid Lund universitet och
Martin Ratcovich, doktorand vid Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet.

"Det som händer vid EU:s  yttre gränser dessa dagar testar Europas värdegrund", säger Morten Kjaerum. "Ska vi skydda våra yttre gränser eller enskilda människors  liv när dessa försöker nå våra kuster? Svaret på den frågan har en fundamental inverkan på våra kärnvärden. "

"Det är ohållbart att alltfler människor drunknar på grund av Europas migrationspolitik samtidigt som EU:s regeringar begränsar sig till symbolpolitik", säger professor Gregor Noll. "Det är inte Medelhavets fel att dessa människor drunknar. Det är vår lagstiftning och vår gränspolitik som tvingar dem ut i båtarna."

Paneldebatten "Båtflyktingarna i Medelhavet: Kan drunkningsolyckorna stoppas?"
När: Måndagen den 4 maj kl 17:15
Var: Pufendorfsalen på första våningen i Tryckeriet,  Lilla Gråbrödersgatan 4, Lund.
Hur: Debatten hålls på engelska. Paneldeltagarna kommer att finnas tillgängliga för intervjuer med media efter debatten.
Debatten organiseras av Raoul Wallenberginstitutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt, tillsammans med Juridiska fakulteten vid Lunds universitet i samarbete med Jus Humanis och Lund Uppsala Migration Law Research Network.

Kontakt

För mer information, vänligen kontakta RWI:s kommunikatör, Gabriel Stein, +46706625750, Gabriel.stein@rwi.lu.se eller Miran Crnalic, forskningsamanuens vid Juridiska fakulteten, +46706505528, miran.crnalic@jur.lu.se.