Pressinbjudan: Följ med på en resa in i vår hjärna!

Lunds universitet bjuder in till en fängslande färd i vårt mentala universum där de senaste framstegen inom hjärnforskningen lyfts fram.

Med vetenskapsveckan Den fantastiska hjärnan 4-10 september vill Lunds universitets visa upp bredden och nya framsteg inom hjärnforskningen. Till heldagssymposiet The Amazing Brain i Stadshallen den 6 september är flera internationella toppforskare redo att ge spännande föreläsningar, däribland den norske Nobelpristagaren Edvard Moser. Dagen riktar sig till en intresserad allmänhet och gymnasieelever med förhoppning att på så sätt väcka intresset hos unga människor för studier med inriktning mot hjärnämnena.

Den 4 september hålls en minimässa om hjärnans sjukdomar i Stadshallen där ett femtontal patientorganisationer berättar om sin verksamhet och expertisområden. På eftermiddagens föreläsning och samtal, Lär känna hjärnan, ges allmänheten möjlighet att ta del av forskning kring hjärnsjukdomar.

Under Debatt i Lund den 5 september ställer vi frågan Kan neurovetenskap förklara den mänskliga hjärnan? Hit kommer bland annat Robert T Knight, professor inom psykologi och neurovetenskap Berkeley, USA och Colin Blakemore, professor i neurovetenskap och filosofi University of London som tillsammans med lundaforskare ger en intressant debatt.

Veckan bjuder även på öppet hus på Vattenhallen Science Center med hjärntema för hela familjen och en föreläsning om 3D-printing med möjlighet att själv skriva ut. Ett populärvetenskapligt seminarium tar även upp hur livsmedel kan påverka våra tankar och minska risken för utveckling av hjärnans sjukdomar.

Se alla evenemang under vetenskapsveckan Den fantastiska hjärnan: www.lu.se/fantastiska-hjarnan

För mer information, kontakta Cecilia Schubert:

LU350 Jubileumskommunikatör
E-post: cecilia.schubert@kommunikation.lu.se