Pressinbjudan: Här händer nästan mirakel - Äldrekollot som fenomen

Pressen inbjuds att närvara vid presentationen av forskningsrapporten ”Äldrekollot som fenomen”. Bakom rapporten står forskare vid Lunds universitet. Rapporten redogör för resultat och slutsatser i ett forskningsprojekt där deltagare och arrangörer på tio så kallade äldrekollon intervjuats och observerats. Studien utfördes i sommaren 2015.

Frågor som besvaras är: Hur påverkar kollot deltagarnas upplevelse av hälsa och livskvalitet? Vilka föreställningar styr utformningen av äldrekollona? Påverkar dessa föreställningar vilka kulturella, sociala och fysiska aktiviteter som erbjuds? Till exempel vilken mat som serveras? Hur ser deltagarna själva på sitt åldrande och hur påverkas de av sina egna och omvärldens förväntningar? Tycker deltagarna att de blir barnsligare under vistelsen på kollot?

Tid: Fredagen den 22 april, kl. 09.00-10.00
Plats: Habo gård, Habovägen 6, Lomma
Anmäl gärna ditt delatagande till: Erik Skogh, kommunikatör, forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande, Lunds universitet, mobil:  072 531 88 44, erik [dot] skogh [at] med [dot] lu [dot] se (erik[dot]skogh[at]med[dot]lu[dot]se)

För mer information om rapporten, samt vilka forskare och äldrekollo-arrangörer som finns på plats, kontakta Janicke Andersson, Lunds universitet. Janicke Andersson, forskare verksam inom forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande, Lunds universitet, Mobil: 0725-318844, E-post: janicke [dot] andersson [at] med [dot] lu [dot] se (janicke[dot]andersson[at]med[dot]lu[dot]se)