Pressinbjudan: Lunds universitets vetenskapsvecka "Det digitala samhället"

24 april drar vetenskapsveckan ”Det digitala samhället” igång. Det blir spännande föreläsningar, debatter, seminarier och familjeaktiviteter som utforskar vårt nutida och kommande digitala samhälle.

Digitaliseringen genomsyrar hela vårt samhälle och utvecklingen fortsätter med rasande fart. 24-30 april tar vetenskapsveckan Det digitala samhället upp detta spännande ämne och bjuder bland annat in till symposium 24-25 april med internationella forskare. Lawrence Lessig från Harvard University och känd för sin skapelse Creative Commons, medieforskare José van Dijck, University of Amsterdam och Hu Yong från Peking University är några av de medverkande. Två heldagar vigs åt seminarier om allt från Kinas internetanvändning, artificiell intelligens och robotutveckling till digitaliseringens påverkan på vår demokrati och vårt arbetsliv.

Debatt i Lund tar den 24 april upp frågan om digitaliseringen förstör eller utvecklar demokratin. Inbjudna gäster är Carl Bildt, ordförande för den internationella kommissionen Global Commission on Internet Governance, Amelia Andersdotter, politiker (Piratpartiet) och Marina Svensson, forskare och expert på mänskliga rättigheter, samt professor Lawrence Lessig.

Resterande del av veckans öppna evenemang diskuterar digital och teknisk utveckling inom sjukvård, samhällsbyggande och kultur. Evenemang tar även upp näthat och psykisk hälsa bland våra ungdomar och ställer frågan hur hållbart det digitala samhället egentligen är? Olika seminarier tittar även närmare på konsumenters digitala spår och personlig integritet på nätet och hur sociala medier används för att stötta och möjliggöra radikalisering och våldsbejakande extremism. Veckan avslutas med en robotutställning och experiment för hela familjen.

Veckan arrangeras som en del av Lunds universitets 350-årsfirande och invigs den 23 april i Stadshallen med musik från spelens värld. En installation i form av en hjärna - symbol för universitetets vetenskapsveckor under året - kommer att vara på plats på Stortorget.

Se hela programmet för vetenskapsveckan Det digitala samhället 24-30 april: www.lu.se/digitala-samhallet

Presskontakt

Cecilia Schubert, jubileumskommunikatör