Pressinbjudan: Välkommen till Världsdiabetesdagen i Malmö 14 november

crc blått
Lunds universitets Diabetescentrum bjuder in till öppet hus på CRC i Malmö under Världsdiabetesdagen den 14 november.

Diabetes är vår snabbast ökande folksjukdom. För att öka kunskapen om diabetes, hur det är att leva med sjukdomen och dess följdsjukdomar uppmärksammas Världsdiabetesdagen den 14 november över hela världen.
I Malmö bjuder vi in allmänheten till Öppet hus på Lunds universitets Diabetescentrum, ett av världens främsta inom diabetesforskning.

Tillsammans med patientorganisationer och Patientforum vid Skånes universitetssjukhus vill vi skapa en mötesplats och berätta om forskningens framsteg.

Dagens aktiviteteter:

• Barn bjuds in att bli mini-forskare och får prova på att utvinna DNA ur en jordgubbe.
  • Vad händer med alla bajsprover barnen i TEDDY-studien skickar in?
  • Testa ditt blodsocker och din risk för typ 2-diabetes
  • Nallesjukhuset tar hand om sjuka gosedjur
  • Cajsa Lindberg, ordförande i Diabetesförbundets ungdomsorganisation Ung Diabetes får motta pris för sina insatser
  • Information om forskningsprojekten TEDDY, TrialNet och Andis med tiotusentals deltagare, framför allt från Skåne men även från resten av Sverige och världen.
  • Föredrag om aktuell forskning
  • Möjlighet att träffa forskare, representanter från patientorganisationer och läkemedelsföretag som visar det senaste inom ny teknik och hjälpmedel.

Press och media är välkomna
Om du som journalist vill veta mer om upplägget och/eller komma i kontakt med forskare eller patient, kontakta då gärna Tord Ajanki, kommunikatör på Lunds universitets Diabetescentrum, tord [dot] ajanki [at] med [dot] lu [dot] se, 070/268 54 54.

Tid och plats: Lördagen den 14 november 2015 kl 10-15. Evenemanget äger rum på Clinical Research Centre, CRC, på sjukhusområdet i Malmö (Jan Waldenströms gata 35).

Arrangörer: Lunds universitets Diabetescentrum, Sydvästra Skånes Diabetesförening och Patientforum vid Skånes universitetssjukhus.