Prestigefulla ERC-anslag för vetenskaplig excellens

Tre forskare, Paul Franks, Daniel Metcalfe och Christelle Prinz, vid Lunds universitet har beviljats ERC Consolidator Grants i 2015 års utlysning. ERC-anslagen söks i internationell konkurrens med vetenskaplig excellens som enda urvalskriterium.

Europeiska forskningsrådets (ERC) uppdrag är att främja forskning av högsta kvalité genom omfattande och långsiktig finansiering. ERC Consolidator Grants är mycket prestigefyllda forskningsanslag på cirka 2 miljoner euro under fem år.

Individanpassad behandling för typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
Ett av projekten som tilldelas ERC-anslag leds av Paul Franks, professor i genetisk epidemiologi vid Medicinska fakulteten, och syftar till att ta fram biomarkörer som kan användas i utformningen av individanpassad förebyggande behandling för typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Forskarna vill med hjälp av funktionell genomik och epidemiologi identifiera de molekylära mekanismerna som ligger bakom skyddande effekter av kost och motion.
I “funktionell genomik” studeras hur variationer i arvsmassan som förkommer mellan individer påverkar biologiska processer i kroppen och som i sin tur kan påverka risken för sjukdom. I ”epidemiologi" identifieras och värderas betydelsen av olika riskfaktorer för sjukdom i en befolkningsgrupp.

Paul Franks

- Genom att kombinera dessa två strategier är målsättningen att identifiera biomarkörer, som enkelt kan mätas i blod, som kan användas för att skräddarsy förebyggande behandling vad gäller kost och motion utifrån den enskilde personens profil. Projektet har tilldelats Europeiska forskningsrådets Consolidator Grant på 1,9 miljoner euro.

Växtätande insekter påverkan på mängden näringsämnen i världens skogar
Daniel Metcalfe är biträdande universitetslektor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap på Naturvetenskapliga fakulteten. Han får 1,75 miljoner euro under fem år. Daniel Metcalfes ERC-projekt ska ge den första globala bilden av hur växtätande insekter påverkar mängden näringsämnen, exempelvis kväve och fosfor, i världens skogar. På så vis kommer forskare att få en ökad förståelse för näringsflödet i olika ekosystem, och bättre kunna förutse effekterna av globala förändringar. Därmed ökar också kunskapen om hur världens skogar bäst bör skötas när mängden och sammansättningen av olika näringsämnen förändras.

Daniel Metcalfe

För Daniel Metcalfe innebär ERC-anslaget att han kan skapa en egen forskargrupp och göra fler undersökningar såväl i arktiskt klimat som i tropikerna.

– Det här är ett drömprojekt för mig. Nu finns inga ursäkter längre, nu ska jag genomföra det, säger han.

Christelle Prinz

Christelle Prinz har fått ERC-medel, 2,62 miljoner euro, för att avkoda cellheterogenitet i tumörer med hjälp av nanotrådsmatriser. Cellheterogenitet innebär att även om celler i kroppen har samma DNA så finns det viktiga skillnader mellan individuella celler och forskningen syftar till mäta denna variation.

Målet för hennes projekt är bland annat att utveckla nanotrådsbaserade verktyg för att få kontrollerad och tillförlitlig tillgång till cellinteriörer – cellens innandöme. Dessutom ska projektet utveckla mRNA-avkänning (mRNA är viktiga molekyler som styr hur cellen arbetar) samt utföra cellstudier över längre tidsperioder. Pengarna kommer även att gå till att köpa in ett STED – ett mikroskop med en optisk upplösning som är upp till tio gånger bättre än vanliga mikroskop. På så vis ges möjlighet att observera processer i cellerna ur ett helt nytt perspektiv.

Christelle Prinz

Christelle Prinz är verksam vid Lunds universitets centrumbildning NanoLund där forskare med medicinsk, teknisk och naturvetenskaplig utvecklar tillämpningar för nanotrådar, främst inom energi- och medicinområdet. Hon är även verksam i Lunds universitets Neuronano Research Center (NRC).