Rätt ljusmängd vid rätt tidpunkt i nya lägenheter

Höstmörket behöver inte överfalla dig. Åtminstone inte i ett nytt boende i Lund som testar rätt mängd ljus vid rätt tidpunkt. Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi och ljusexpert, är med i projektet.

Ett av målen är att undersöka om ett mer naturligt ljus kan få hyresgästerna att må bättre under vinterhalvåret.

– Vi vet ju att ljus påverkar såväl vakenhet som sömn och att vi som lever långt från ekvatorn har brist på dagsljus under den mörka årstiden. Studier på området visar att man tycks kunna nå en viss positiv effekt genom att ge rätt mängd ljus vid rätt tidpunkt – och det är det vi nu prövar i praktiken, berättar Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi vid LTH.

Se hela inslaget på SVT Play

Intervju med Thorbjörn Laike i Fokus Forskning