Regeringen förstärker grundutbildningen med 5.000 nya platser

Statssekreterare Anders Lönn.
Statssekreterare Anders Lönn i Pelarsalen i Universitetshuset.

– Inte riktigt ända fram men en betydande förstärkning!
Så kommenterade statssekreterare Anders Lönn de 5.000 nya högskoleplatser som budgetpropositionen erbjuder landets universitet och högskolor under 2015. Det innebär en total förstärkning på 14.300 nya platser fram till 2018 att jämföra med socialdemokraternas vallöfte på 17.500 nya platser.

Vid morgonens traditionella budgetfrukost i Universitetshuset berättade den färska statssekreteraren på Utbildningsdepartementet om regeringens satsningar på forskning och utbildning de kommande fyra åren.  Hur de nya utbildningsplatserna ska fördelas mellan landets lärosäten bad Anders Lönn att få återkomma till i regleringsbrevet. Rektor Per Eriksson har tidigare begärt 2.000 nya utbildningsplatser till Lunds universitet. Anders Lönn sa sig nu ha ett par veckors intensiv dialog med lärosätena framför sig.

För övrigt satsar regeringen 125 miljoner 2015 och lika mycket 2016 på kvalitetsförstärkningar inom samhällsvetenskap, främst på lärarutbildningen, samt inom humaniora/teologi där det handlar om fler undervisningstimmar.

Man pekar också på de utbildningar som leder till bristyrkena inom främst vården, sjuksköterskor och barnmorskor men också inom skolan.

En satsning som rektor Per Eriksson välkomnade var 20 miljoner som ska ge utländska akademiker möjligheter att avsluta och komplettera sina utbildningar i Sverige.  Studieavgifter och stipendier för utomeuropeiska studenter behandlas inte i propositionen, men Anders Lönn utlovade en snar utredning och sa att man följer utvecklingen i Tyskland som avskaffat avgifterna

När det gäller forskningen så gav Anders Lönn en eloge till den tidigare regeringen som han menade satsat rejält på forskning. Den satsningen vill den nya regeringen fullfölja. På sikt vill man höja basanslagen och arbeta mer långsiktigt – gärna med ett tioårsperspektiv i kommande forskningspropositioner. Vetenskapsrådet får 20 miljoner mindre under 2015, 190 miljoner istället för 210 miljoner.