Rekord för naturvetarnas examenshögtid

På söndag är det dags för naturvetarnas examenshögtid. Bilden togs vid fjolårets ceremoni och festligheter. Foto: Dragana Trivic, Lund University

Söndagens examenshögtid för studenter som avlägger examen vid naturvetenskapliga fakulteten under 2016 slår rekord både vad gäller antalet studenter och inbjudna gäster.

För att cirka 200 studenter tillsammans med sina över 650 gäster ska få plats i Universitetshusets aula har naturvetenskapliga fakulteten och Lunds Naturvetarkår, LUNA, delat upp högtiden på två tillfällen under söndagen. Klockan 13 går hälften av studenterna i procession till Universitetshusets aula där gästerna tagit plats, klockan 16 är det dags för nästa grupp studenter.

På plats i aulan väntar dekan Olov Sterner som håller tal. Därefter delar han tillsammans med prodekan Bo-Anders Jönsson ut diplom till var och en av studenterna som avlagt kandidat-, magister- eller masterexamen. Prodekan Almut Kelber och LUNA:s ordförande Julia Weber deltar också vid ceremonin. Utdelningen varvas med musikunderhållning.

I samband med den första av de två ceremonierna under söndagen kommer Sparbanksstiftelsen Skåne att dela ut stipendier till två studenter. Vid den andra delar LUNA ut sitt pedagogiska pris till en lärare samt ett hederspris. Ceremonierna avslutas med snittar, bubbel och mingel på Universitetsplatsen.