Right Livelihood-pristagare till Lund

En av årets Right Livelihood-pristagare är en brittisk organisation som arbetat länge och framgångsrikt för att bekämpa Storbritanniens försäljning av vapen till auktoritära regimer. Organisationen heter CAAT, Campaign Against Arms Trade. En av dess representanter besöker Lunds universitet den 4 december.

Stiftelsen Right Livelihood Award stödjer personer och organisationer som arbetar för en mer stabil och fredlig värld. Priserna delas ut av svenska riksdagen.

Den prisutdelande stiftelsen är numera kompletterad med ett Right Livelihood College, som knyter samman miljö- och människorättskämparnas värld med den internationella akademiska världen. Tanken är att de universitet som deltar i nätverket ska kunna få besök av pristagarna vid speciella seminarier och kurser, medan pristagarna i sin tur kan ge upphov till och få hjälp med olika forskningsprojekt.

Lunds universitets centrum för hållbarhetsforskning LUCSUS är en av parterna i detta nätverk. Det är därför universitetet nu får besök av Henry McLaughlin från CAAT, Campaign Against Arms Trade, som fått ett av årets Right Livelihood Awards.

CAAT grundades 1973 av brittiska fredsgrupper som oroats av den ökade vapenhandeln i samband med oktoberkriget i Mellanöstern. Organisationen försöker motarbeta de brittiska exportsubventionerna till militärindustrin. Man har bl.a. visat att brittiska vapen använts både vid Indonesiens attacker mot civilbefolkningen på Östtimor på 90-talet och i Libyen och Bahrein mot regimernas egna medborgare förra året. Det senare ledde till protester från brittiska regeringen – trots att premiärminister David Cameron samtidigt reste runt i Mellanöstern på en PR-tur tillsammans med åtta vapenföretag.

Titeln på Henry McLaughlins föredrag i Lund är “Challenging the Global Arms Trade”. I den efterföljande paneldebatten deltar även statsvetarna Annika Bergman-Rosamund and Magdalena Bexell. Arrangemanget äger rum kl 18 den 4.12. i byggnaden Eden, Paradisgatan 5, Lund. Arrangörer är LUCSUS tillsammans med Avdelningen för freds- och konfliktvetenskap.

Mer info om Right Livelihood Award: www.rightlivelihood.org

Mer info om CAAT: www.caat.org.uk