Så kan surdegspappan stärka ditt varumärke

Marcus Klasson, forskare på Ekonomihögskolan, studerar hur kulturbärande kommunikation konkurrerar ut traditionell marknadsföring. Här demonstrerar han med exemplet matnörderi under ett framträdande på Almedalsveckan. Foto: Evelina Lindén

Hur kan man skapa varumärken med bäring i dagens populärkultur? Det ska konsumentforskaren Marcus Klasson från Ekonomihögskolan i Lund svara på när han gästar nästa Forskarfrukost på Ideon. I sin forskning konstaterar han att traditionell marknadsföring alltmer får ge vika för kulturskapande kommunikation.

Genom att skapa kultur gör sig moderna varumärken relevanta i en digital tidsålder – det handlar om att agera kulturbärare såväl internt och externt. Marknadsförare måste alltså förstå hur konsumenter konstruerar sin identitet genom varumärkens symboliska mening för att förbli konkurrenskraftiga.

– Mode och musik i all ära, men mat har blivit den nya statussymbolen i vårt samhälle, säger Marcus Klasson. Ett ökat fokus på den nordiska matkulturen har inneburit större nyfikenhet på råvaror, hur mat tillagats och av vem. Detta är en förändring på samhällsnivå.

Mat idag är mer komplicerat och sofistikerat än för 20 år sen, berättar Marcus Klasson. Råvaror och matlagning har blivit lika med social status. Medelsvensson måste numera ha en viss baskunskap om mat. Genom att analysera ett antal samtida mattrender kommer han sedan knyta dessa till hur ni som marknadsförare kan skapa kulturskapande kommunikation.

Marcus Klasson är för tillfället aktuell med en föredragsserie i södra Sverige om svensk matkultur och kunde bland annat höras i sommar under Almedalsveckan där han talade om de politiska implikationerna av mäns intåg i köket.

Ideons forskarfrukostar äger rum på Ideon Agora och du hittar mer information på Ideons egen webbplats