Genom att skapa kultur gör sig moderna varumärken relevanta i en digital tidsålder – det handlar om att agera kulturbärare såväl internt och externt. Marknadsförare måste alltså förstå hur konsumenter konstruerar sin identitet genom varumärkens symboliska mening för att förbli konkurrenskraftiga.
– Mode och musik i all ära, men mat har blivit den nya statussymbolen i vårt samhälle, säger Marcus Klasson. Ett ökat fokus på den nordiska matkulturen har inneburit större nyfikenhet på råvaror, hur mat tillagats och av vem. Detta är en förändring på samhällsnivå.
Mat idag är mer komplicerat och sofistikerat än för 20 år sen, berättar Marcus Klasson. Råvaror och matlagning har blivit lika med social status. Medelsvensson måste numera ha en viss baskunskap om mat. Genom att analysera ett antal samtida mattrender kommer han sedan knyta dessa till hur ni som marknadsförare kan skapa kulturskapande kommunikation.
Marcus Klasson är för tillfället aktuell med en föredragsserie i södra Sverige om svensk matkultur och kunde bland annat höras i sommar under Almedalsveckan där han talade om de politiska implikationerna av mäns intåg i köket.