Sjunkna flygplansvrak röner internationellt intresse

På måndag drar Havsresan igång. Den här gången letar man bland annat efter sjunkna bombplan från andra världskriget.

Under andra världskriget störtade flera krigsplan utanför Höllviken och Falsterbo. Nästa vecka kommer dykare och forskare att försöka undersöka och gräva fram minst tre av dem. Bland annat i sällskap av en kanadensisk flygplansexpert.

– Det handlar om ett amerikanskt bombplan av typen B17 och ett tyskt och kanadensiskt plan som vi hittade under Havsresan 2012, säger Peter Jonsson, adjunkt i teknisk geologi vid Lunds Tekniska Högskola som tillsammans med kollegan och dykaren Kjell Anderssonstår bakom arrangemanget.

Lunds universitet står bakom Havsresan som i 26 år undersökt olika havsbottnar längs den skånska kusten. Den 11 maj drar den första etappen av årets upplaga av Havsresan igång, den så kallade fältveckan.

Eftersom de sjunkna planen väckt stort intresse i respektive ursprungsland, kommer bland annat en av världens ledande experter på flygplanstypen Halifax att vara med på undersökningen. Han heter Karl Kjarsgaard och arbetar med organisationen ”Halifax 57 Rescue” vars mål är att rädda så mycket som möjligt av historien kring och kvarvarande delar av just denna flygplanstyp.

– Om vädret tillåter blir det dykningar varje dag måndag till lördag, säger Peter Jonsson.

– Ett viktigt skäl till att intressera sig för vrak som dessa, förutom de rent historiska, är att kunna identifiera flygplanen säkert, så att anhöriga till eventuella omkomna besättningsmän kan underrättas, förklarar han.

Havsresan kommer också att studera de sandsugningshål som uppkommer när sand tas upp från havsbotten.

– Och som vanligt vet vi aldrig vad som dyker upp när vi tittar efter ... , säger Peter Jonsson och Kjell Andersson.

De tre objekt som skall undersökas är:

• Ett amerikanskt bombplan av typen B17, uppmärksammat och ganska nyligen hittat söder om Trelleborg. Planet skall friläggas och undersökas så långt möjligt.
• Ett tyskt postflygplan av typen Focke-Wulf som hittades av Havsresan 2012 efter 20 års sökande. Även detta plan skall friläggas, identifieras om möjligt, och vi skall försöka hitta fler vrakdelar runt de som redan hittats.
• Det tredje planet blev också omskrivet under Havsresan 2012, det är ett Halifaxplan som är intressant eftersom det finns väldigt få av flygplanstypen kvar. Också detta plan skall friläggas och dokumenteras.

Fakta Havsresan:
Årets Havsresa äger rum med fältveckan 11-18 maj 2015 och med Havets dag, där resultaten visas upp för allmänheten, i augusti. Årets huvudtema är ”Flygplansvrak från andra världskriget”, runt Höllviken och Falsterbo. Havsresan är ett ideellt engagemang som i år på olika sätt engagerar över 70 personer. I fältveckan deltar ett fyrtiotal dykare och åtta fartyg med utgångspunkt Falsterbokanalen. I år deltar mer än fyrtio dykare från lokala dykklubbar samt Sjöfartsverket, Falsterbonäsets båtklubb, lokala företag, privatpersoner och olika experter. Bland annat deltar universitetets egen dykklubb IfU med flera dykare.

Grundtanken med Havsresan är att om man ser havet och allt det ger oss, ökar också viljan att förvalta det väl. Inom ramen för projektet arbetar deltagarna med tvärgående frågeställningar, goda exempel visas och problem lyfts fram. Havsresan kan också ge upphov till spännande forskningsprojekt, exempelvis är den ”sjunkna skogen” utanför Kivik (som tillsammans med Sjöfartsverket undersöktes 2009) inspiration till det stora forskningsprojektet ”Landscapes Lost” som drivs på bland annat Lunds universitet.

Kontakt

För ytterligare information, Kontakta Kjell Andersson, 070-491 2484 eller Peter Jonsson, 070-649 2333.