Stamceller kan motverka hjärtinfarkt

Stamceller har troligen en reparerande förmåga som kan minska risken för hjärtsjukdomar och framför allt hjärtinfarkt. Nu bekräftas teorin första gången i en klinisk studie, som genomförts av Lunds universitet med stöd från bland andra Hjärt-Lungfonden.

För första gången visar en klinisk studie, med ett större antal patienter, att det finns ett samband mellan stamceller och risken att insjukna i hjärtsjukdomar.

- Det här är ett viktigt fynd eftersom det stärker teorin att stamceller har betydelse för förmågan att reparera blodkärl angripna av åderförkalkning, berättar Maria Wigren, forskare vid Lunds universitet.

I den aktuella studien analyserades blodprover från närmare 400 personer som under den efterföljande tioårsperioden drabbades av hjärtsjukdom. Resultaten visar att de personer som hade lägst nivå av tillväxtproteinet Stem cell factor (SCF), som styr tillväxten av stamceller, hade en nästan fördubblad risk att drabbas av hjärtinfarkt. Studien visar också att rökare samt personer med diabetes var överrepresenterade bland dem med låga nivåer av SCF.

Resultaten ger nya ledtrådar till vad som ligger bakom hjärtsjukdomar på människor, och är i linje med tidigare studier på celler och djur från andra forskare. Dessa har riktat ljuset mot en särskild typ av stamceller, s.k. vaskulära progenitorer, som anses en reparerande förmåga i blodkärlen.

- Ett läkemedel som kan stimulera det tillväxtprotein vi analyserat skulle kunna bli ett nytt sätt att minska risken för hjärtinfarkt och andra hjärtsjukdomar. Ett sådant läkemedel skulle i så fall kunna vara ett alternativ för de patienter med hjärtkärlsjukdom som inte får ett tillräckligt bra skydd med de behandlingar vi har idag, säger Jan Nilsson, professor med inriktning på hjärt-kärlsjukdom vid Lunds universitet samt överläkare vid Skånes universitetssjukhus.

Han menar att proteinet också är en lovande möjlighet till en ny markör för hjärtsjukdom.

De som ingick i studien undersöktes även med ultraljud för att kartlägga åderförkalkning i halspulsådern. Personer med höga nivåer av SCF hade färre förträngningar i halspulsådern, vilket styrker slutsatserna.

Förekomsten av stamceller styrs dock av flera faktorer och bland annat har genetiska skillnader, ålder och sjukdomsbild betydelse. Den aktuella studien styrker inte orsakssamband, poängterar forskarna, men menar samtidigt att studiens omfattning och storlek talar för att stamcellerna faktiskt har en viktig roll.

Resultaten publiceras i tidskriften Journal of Internal Medicine, och studien har möjliggjorts tack vare stod från bl.a. Hjärt-Lungfonden, Vetenskapsrådet samt Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Björn Martinsson

Fakta/Hjärtinfarkt

Hjärtinfarkt uppstår när en blodpropp plötsligt bildas i något av hjärtats kranskärl. Ca 28 000 personer drabbades av hjärtinfarkt i Sverige 2013, och cirka 7 700 dog av sin infarkt. Sjukdomen är den vanligaste dödsorsaken i Sverige trots att framgångsrik forskning och vård har minskat antalet hjärtinfarkter och antalet fall med dödlig utgång.
(Källa: Hjärt-Lungfonden)

Kontakt

Maria Wigren, forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet, 070- 920 56 13, maria.wigren@med.lu.se

Jan Nilsson, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet, och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, 040-39 12 30, 0733-391230 jan.nilsson@med.lu.se