Startklart för Sveriges största labb för motorforskning

Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid LTH, framför det nya motorlabbet. Ventilationsrören som skymtar i bakgrunden har försetts med särskilt fasadmaterial för att påminna om en bilmotor.Bild: Kristina Lindgärde

Bra har blivit bättre när motorlabbet vid LTH nu har byggts ut rejält. 54 miljoner kronor har LTH och Lunds universitet investerat i projektet som byggs av Akademiska Hus. Insatserna har bland annat resulterat i fem nya rum och tre ombyggda, vilka huserar en lastbils- eller personbilsmotor vardera.

Dessa bygger forskare så att de blir bränslesnålare och effektivare än dagens. Exempelvis har man framgångsrikt byggt om dieselmotorer så att de istället kan köras på bensin. Fördelen är att energiförbrukningen blir lägre. En av motorerna har exempelvis världsrekordet i verkningsgrad (57 procent)! Tack vare forskningen i Lund kommer sådana här motorer snart på marknaden.

På onsdag kl 9 är det dags invigningsdags. Då är alla anställda välkomna till M-huset på LTH:s campus, Ole Römers väg 1. Det blir invigningstal av LU:s rektor Per Eriksson och LTH:s rektor Anders Axelsson och rundvandring i lokalerna. Förutom testcellerna finns en ny byggnad med bränslelager och ett nytt, stort fläkthus.

Samtidigt passar forskarna på att fira att man från 1 januari fått fortsättningsanslag på 100 miljoner kronor för kompetenscentrumet KCFP (Kompetenscentrum Förbränningsprocesser) med finansiering från Energimyndigheten, industrin och Lunds universitet.