Stort rymdmöte om universums ungdom och utomjordiskt liv

Stjärnstoft, extrema explosioner och livets möjligheter i universum. På torsdag den 10 oktober samlas hundra astronomer i Lund för Sveriges största forskarmöte om rymden. Allmänheten bjuds in på torsdag kväll då professor Nils Bergvall från Uppsala universitet ger årets Nordenmark-föreläsning om svindlande perspektiv på vår tillvaro.

Den 10-12 oktober 2013 samlas över hundra astronomer – forskare och amatörer – på Astronomihuset i Lund för tre dagars vetenskapliga diskussioner kring den senaste forskningen om rymden och astronomi. Daniel Michalik, doktorand vid Lunds universitet, är en av arrangörerna.

– På konferensen har vi inslag från hela landets astronomiforskning. Det blir extra mycket om Vintergatan, men också om liv i universum och om några av de mest extrema fenomenen i kosmos, säger han.

På torsdag kväll bjuds även allmänheten in att delta. Då håller professor Nils Bergvall, Uppsala universitet, den populära Nordenmark-föreläsningen, som arrangeras av Svenska Astronomiska Sällskapet till minne av astronomen Nils Nordenmark (1867-1962). Föreläsningen har titeln “Den kosmiska våren, galaxerna och det stora livspusslet”.

Många forskare tror att vi snart kommer att upptäcka liv i andra solsystem. Vad händer då med vår syn på universum, livet och medvetandet, frågar sig Nils Bergvall bland annat i sin föreläsning. Bergvall kommer även att prata om hur astronomerna arbetar över årmiljarder som kosmiska arkeologer. Och så siktar han även på de riktigt stora frågorna: Är livet en grundegenskap hos universum? Eller är det hela en slump? Är vårt universum ett av många andra universa, vart och ett med unika naturlagar?

– Vad vi än tror så gör vår ökade kunskap oss mer och mer förbundna med det kosmiska. Vi blickar in i universum såsom i en spegel, säger Nils Bergvall.

Bergvalls föreläsning hålls i Palaestra, Universitetsplatsen, Lund. Tid: kl 19:00-20:00.

Journalister är välkomna att delta vid valfria programpunkter under hela konferensen. Exempelvis kommer forskarna att diskutera följande ämnen:

• Det första svenska forskningsprojektet för att söka efter intelligent liv i universum (Erik Zackrisson, Stockholms universitet, fredag 11 oktober kl 17:20)
  • Att upptäcka planeter utanför vårt solsystem med ESA:s nya rymdteleskop Cheops (Göran Olofsson, Stockholms universitet, torsdag 10 oktober kl 16:10)
  • Explosioner hos extremt täta dubbelstjärnor (Stephan Rosswog, Stockholms universitet, fredag 11 oktober kl 11:30)
  • Att förstå Vintergatan, nytt projekt på 34 miljoner kronor (Sofia Feltzing, Lunds universitet, lördag 12 oktober kl 09:40).
  • Den nya satelliten Gaias kommande uppskjutning i november (David Hobbs, Daniel Michalik, Lunds universitet, lördag 12 oktober kl 09:00 resp 09:20)
  • Stjärnstoft kring röda jättestjärnor (Susanne Höfner, Uppsala universitet, fredag 11 oktober kl 09:00)

Fullständigt program finns på webben:

Bakgrundsfakta:
Astronomdagarna har hållits vartannat år sedan 1999. Årets Astronomdagarna arrangeras av Institutionen för astronomi och teoretisk fysik vid Lunds universitet i samarbete med Svenska Astronomiska Sällskapet och Kungl. Vetenskapsakademiens Nationalkommitté för astronomi. Svenska Astronomiska Sällskapet har sedan det grundades 1919 arbetat med att sprida kunskap om astronomi. www.astronomiska.se