Studenter från hela världen välkomnas på Arrival Day

Studenter anländer på Arrival Day
Bild på Arrival Day

Måndagen den 11 januari arrangeras Arrival Day vid Lunds universitet. Då kommer ca 650 internationella studenter, varav de flesta inom ett utbytesprogram, för att studera under en termin eller längre.

Mottagningen på Arrival Day pågår mellan kl. 09.00 och 19.00. Studenterna möts av internationella faddrar vid Kastrup och vid järnvägsstationen i Lund och skjutsas därefter till Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC) där de ”checkas in”, tar emot nycklar till sitt boende och kan köpa biljetter till välkomstaktiviteter. Därefter skjutsar faddrarna vidare de internationella studenterna till deras studentboenden där de kan börja göra sig hemmastadda. Under dagen arbetar ett 70-tal faddrar ideellt för att hjälpa de nya studenterna. På plats på IKDC finns också drygt 20 medarbetare från Lunds universitet.

På Arrival Day förväntas studenter från drygt 50 olika länder anlända till Lund. De största studentgrupperna kommer från Kanada, Kina, USA, Australien, Tyskland och Singapore.

Under december månad har LU Accommodation fördelat cirka 500 lediga bostäder till vårterminens internationella studenter. Om LU Accommodation har lediga bostäder kvar när samtliga nykommande internationella studenter har blivit erbjudna bostad så kommer de lediga bostäderna läggas ut på Bopoolens webbplats www.bopoolen.nu och vara möjliga att ansöka om för både internationella och nationella studenter vid Lunds universitet.

Kontakt:
Daniel Gunnarsson, ansvarig för Arrival Day
046-222 70 99, daniel.gunnarsson@er.lu.se

Sara van Lunteren, servicechef LU Bostäder/ LU Accommodation vid Lunds universitet
046-222 47 59, sara.van_lunteren@se.lu.se

Susanna Hansson, projektledare, studentsamverkan Lunds kommun
046-35 57 48, 0734-15 06 35, susanna.hansson@lund.se

www.bopoolen.nu, Lunds Universitets Studentkårers andrahandsförmedling för bostäder
046-211 42 05, bopoolen@lus.lu.se