Svärdfisken undersökt på Biologiska museet

Svärdfisken.
Svärdfisken har dissekerats på Biologiska museet i Lund. Foto: Biologiska museet.

Den svärdfisk som för knappt en vecka sedan flöt iland vid Falsterbokanalen i Skåne har undersökts på Biologiska museet vid Lunds universitet. Magsäcken var tom. Misstanken är att svärdfisken dött av svält.

Maria Mostadius, museiintendent vid Biologiska museet på Arkivcentrum Syd på Gastelyckan i Lund, berättar att det var 30 år sedan, 1987, som museet senast fick in ett svärdfiskfynd.

– När jag hörde om det här så kontaktade jag Vellinge kommun och berättade att vi vill undersöka den. Vi fick in den i torsdags morse och jag och min kollega har dissekerat den. Jag hade förväntat mig att vi skulle hitta något i fisken som den hade dött av men magen var helt tom. Jag misstänker att den har svultit ihjäl.

Svärdfiskskelett.
Skelettet ska rengöras i ett enzymbad, men redan nu är det tillgängligt för intresserade forskare. Foto: Biologiska museet

Biopsiprover har tagits på svärdfisken och Biologiska museet sparar vävnaden i en frys. Dessutom sparas skelettet. Resten av fisken kommer att skickas för destruktion hos Sysav.

Maria Mostadius berättar att svärdfisken var ganska illa åtgången när den kom in till museet. Den hade börjat spricka och det luktade när hon öppnade den. Sannolikt hade den legat död i vattnet några dagar innan den upptäcktes.

– Den hade ett rep runt stjärtfenan. Det såg ut som om någon hade velat plocka upp den men inte lyckats, säger hon.

Jan Olsson