Sveriges första e-handelspark startas av tidigare studenter från Campus Helsingborg

Nu drar det nystartade företaget E-commerce Park of Sweden igång på allvar i Helsingborg. Bakom företaget och affärsidén står tre tidigare studenter från Lunds universitet. De ska bygga en gemensam plats och park för e-handelsföretag.

Karsten Deppert. Foto.
Företaget har valt att etablera sig i direkt anslutning till containerhamnen i Helsingborg. Parken gör det möjligt för handlarna att dela på lager, logistik och framförallt kunskap och kompetens. Och det ska i sin tur leda till att e-handlarna kan ägna sig åt sin kärnverksamhet.

Karsten Deppert (på bild), entreprenör och tidigare bioteknikingenjörsstudent, är en av de två grundarna till företaget. Han driver bland annat företagshotellet Mindpark i Helsingborg och har skapat sig ett stort regionalt nätverk inom e-handel. Den andra grundaren Dan Nilsson är själv e-handlare och har tidigare studerat programmet Service Management med inriktning mot retail vid Campus Helsingborg. Ansvarig för verksamheten är Amelie Lidén som också hon är tidigare student inom Service Management, inriktning hälsa. I samband med starten av företaget fick vi en pratstund med alla tre.

Vad har ni för målsättning?

– Målsättningen är att bli den självklara platsen för e-handel i Norden. Skåne är redan väldigt starkt när det gäller e-handel, och detta är ett sätt att stärka det ännu mer, säger Amelie.

Hur kom ni på själva affärsidén?

– Idéen kom redan när Dans e-handelsbolag började växa för flera år sedan. E-handelsföretag står inför många utmaningar som vi såg lösningar på, genom att starta ett e-handelscenter. Utmaningarna kan vara allt från att dela utrymmen med andra, lagerbehov som varierar säsongsvis, till kompetens och kunskap inom allt från marknadsföring, utlandslanseringar och regler, menar Karsten.

Varför har ni valt Helsingborg som destination för ert företag?

– Placeringen för e-handelsparken var självklar i Helsingborg redan från start, säger Dan. Helsingborg har ett logistiskt väldigt bra läge. Trafikförbindelserna och kontakterna inom Sverige och Norden är goda, vare sig om det handlar om väg, räls eller vatten. Utöver det är det positivt att staden är en gammal handelsstad med stark entreprenörsanda. Samt att Campus Helsingborg, med sin starka satsning på logistik och organisationer som CeLIT och forskningsprojekt som ReLog, gör detta till en intressant plats.

Vad har ni haft för nytta av era studier och studietiden i ert arbete med företaget?

– Förutom praktiska kunskaper från olika kurser, så är det främst två saker vi tar med oss från studietiden. Det ena är att få ett problemlösningstänk och att vi lärde oss förstå helheten och samband. Våra utbildningar var tvärvetenskapliga, vilket verkligen är något som gjort att man ser saker med många olika synsätt. Det andra som vi tar med oss från studietiden är studiekamraterna. Vi som nu startar upp den här verksamheten lärde känna varandra redan under den tiden. Här har Campus en fördel eftersom nästan alla studenter är under ett tak – det är väldigt lätt att lära känna studenter från många olika inriktningar. Genom företaget E-commerce park of Sweden kommer vi ha fortsatt kontakt med Campus på flera sätt. Vi har bland annat inlett kontakter med forskningsprojektet ReLog som rör forskning inom e-handel, avslutar Karsten.

Om företaget

Företaget E-commerce of Sweden har tre verksamhetsområden. Det är ett kontorshotell och community med möjlighet till lager för e-handelsföretag. Det kommer också att finnas en inkubator vars uppgift är att stötta personer som vill bli verksamma inom e-handel. Inkubatorn hjälper företagen från idé till att utveckla ett e-handelsföretag. Den tredje verksamheten är att de är ett lager-och logistikcenter.

Text: Kristina Karlén