Sveriges första professor i strategisk kommunikation

Bild på Jesper Falkheimer
Jesper Falkheimer, Sveriges första professor i strategisk kommunikation Foto: Kennet Ruona

Jesper Falkheimer heter Sveriges första professor i strategisk kommunikation. Professuren är placerad vid den nya institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet, Campus Helsingborg.

– Intresset för kommunikationsfrågor har ökat radikalt de senaste decennierna inom alla sektorer. Syftet med professuren är att bidra med ny forskning om organisationer och samhälle ur ett kommunikativt perspektiv. Forskningen ska belysa, skapa förståelse för och kritiskt granska de kommunikationsprocesser som styr och formar organisationer och offentligheten i vårt samhälle, säger den nya professorn.

Professurer i strategisk kommunikation finns redan i bland annat Danmark, Norge, Tyskland, England och USA.

Strategisk kommunikation inbegriper allt från propaganda, opinionsbildning till dialogisk kommunikation. Hur vi påverkas och påverkar är centrala begrepp.

– Ämnet var i Sverige länge en inriktning inom medie- och kommunikationsvetenskapen, men är sedan flera år ett eget, starkt växande ämne med både utbildnings- och forskningsverksamhet, säger Jesper Falkheimer.

Strategisk kommunikation får en allt större betydelse i politik, ekonomi och kultur och för växande yrkesgrupper som PR-konsulter, lobbyister och kommunikatörer. Kommunikation i olika former har avgörande betydelse för organisationers förtroende och legitimitet i vårt samhälle. Den påverkar också maktförhållanden mellan ledning och medarbetare eller medborgare och mellan företag och kunder.

Linda Viberg

Fakta Jesper Falkheimer

Disputerade 2004 med en avhandling i medie- och kommunikationsvetenskap: "Att gestalta en region", om opinionsarbetet i samband med Öresundsbrons tillkomst.

Arbetar just nu tillsammans med forskare på Forsvarshögskolan i ett treårigt projekt om terrorism och strategisk kommunikation, där han analyserar hanteringen av attackerna i Norge sommaren 2011.

Sedan 2011 är han rektor för Campus Helsingborg. Den 1 november 2012 blev han professor.