Swedish Foundations’ Starting Grant till Cristian Bellodi

Forskningsansökningarna till Europeiska forskningsrådet (ERC) hör till de mest genomarbetade som görs i Sverige idag. Det är allmänt omvittnat att kvaliteten på alla dem som kommer vidare till intervju är utomordentligt hög. Sakkunnigbedömningen är av högsta klass. Att få ett ERC-bidrag är i dagens forskarsamhälle den mest meriterande finansieringen. Swedish Foundations’ Starting Grant fångar upp de yngre forskare som ligger i den europeiska tätgruppen och ge dem långsiktiga förutsättningar för sin forskning. Cristian Bellodi vid Lunds universitet är en av dessa forskare.

Cristian Bellodi, Avdelningen för molekylär hematologi, som 2014 utsågs till Ragnar Söderbergforskare i medicin tilldelas alltså nu även Swedish Foundations’ Starting Grant  och garanteras ett anslag om cirka 1,5 miljoner euro i fem år, för sitt projekt RNA pseudouridylation dynamics in stem cell fate and tumorigenesis. Anslaget finansieras av Familjen Erling-Perssons Stiftelse.

Cristian Bellodi

Om Swedish Foundations’ Starting Grant

Swedish Foundations’ Starting Grant är ett samarbete mellan fem stiftelser som finansierar forskarna i enlighet med sina stadgar och rutiner. De samarbetande finansiärerna är i år: Familjen Erling-Perssons Stiftelse, Kempestiftelserna, Ragnar Söderbergs stiftelse, Riksbankens Jubileumsfond och Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare. Ingen ny bedömning av forskningsansökningarna görs; ett mycket enkelt administrativt förfarande håller ihop satsningen. Vi förlitar oss på den mycket noggranna process som ERC har.