Tjeckisk-danskt radarpar får miljonpris

Pristagare Fernströms nordiska pris 2016
Jiri Lukas (till vänster) och Jiri Bartek (till höger), 2016 års mottagare av Eric K. Fernströms Nordiska pris 2016. Fotograf: Kennet Ruona

Fernströmstiftelsens Stora Nordiska Pris – ett av de största medicinska priserna i Skandinavien – går i år till cancerforskarna Jiri Bartek och Jiri Lukas. Deras forskning handlar om cellernas svar på DNA-skador. Om en cell med genetiska skador inte tas om hand på rätt sätt och antingen repareras eller förmås att självdö, så är risken stor för cancer och andra sjukdomar.

Eric K. Fernströms stiftelse delar årligen ut dels lokala priser till forskare vid Sveriges sex medicinska fakulteter, dels ett stort nordiskt pris på en miljon kronor. Det senare delas nu mellan de båda forskarna Jiri Lukas och Jiri Bartek. Dessa kommer båda från Tjeckien och har haft ett nära forskningssamarbete i många år. Deras ovanligt täta partnerskap inleddes redan i slutet av 1980-talet.

– Vi började arbeta tillsammans i Brno och fortsatte sedan i Prag. Efter det var vi utomlands en period på olika håll, för att så småningom återförenas igen i Prag. Där bestämde vi oss för att flytta vår forskning till Danmark, förklarar de båda forskarna.

I Danmark har de sedan blivit kvar. Jiri Lukas arbetar vid Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research vid Köpenhamns universitet, och Jiri Bartek delar sin tid mellan danska Cancerfonden (Kræftens Bekæmpelse) och KI i Stockholm, där han har en professur vid SciLifeLab.

Ännu ett ovanligt drag är att de båda forskarnas hustrur också spelar framstående roller i arbetet. Jirina Bartkova är en internationellt känd cancerpatolog, och Claudia Lukas är lika framstående när det gäller mikroskopistudier av DNA-reparationer i cancerceller.

Vid varje celldelning ska hela cellens DNA, med flera miljarder genetiska ”bokstäver”, kopieras. Här kan det uppstå kopieringsfel som skadar cellerna. Andra orsaker till genetiska skador är yttre faktorer som rökning, ultraviolett ljus och farliga kemikalier, och inre faktorer som de skadliga fria radikaler som uppstår vid vår energiförbränning.

Alla dessa skador måste upptäckas och åtgärdas så snabbt som möjligt, för att inte leda till cancer eller andra sjukdomar. Cellerna har därför inbyggda kontroll-och reparationssystem.

De båda Fernströmpristagarna har bland annat studerat hur cellerna saktar ner eller stoppar sin livscykel när kontrollsystemet signalerar att en skada uppstått. De har kunnat beskriva ett antal ”genom-skyddare”, proteiner som ser till att celler med farliga skador blir reparerade,och även kunnat avbilda denna reparation med avancerad mikroskopi. De har också hittat markörer för celler som riskerar att få en felaktig celldelning, vilket kan bli en hjälp vid diagnostiken av cancer.

Kopplingen mellan DNA-skador och cancer tar flera former, förklarar Jiri Bartek och Jiri Lukas.

– Vi vet ju att DNA-skador kan leda till cancer. Men DNA-skador kan också ingå i behandlingen av cancer, när man använder sig av läkemedel som ska påverka tumörcellernas arvsmassa. Slutligen kan DNA-skador också uppstå som en biverkning av en cancerbehandling, eftersom läkemedlen alltför ofta skadar även andra celler än tumörcellerna.

– Men DNA-skador är inte bara kopplade till cancer, utan spelar också in vid bland annat olika neurologiska och immunologiska sjukdomar. De kunskaper vi får fram kan kanske därför även tillämpas på sådana sjukdomar.

Vad Fernström-pengarna ska gå till har de båda forskarna ännu inte beslutat sig för.

– Vi ska nog låta våra hustrur Jirina och Claudia avgöra det. Vi är ju tack skyldiga dem för så mycket, inklusive de forskningsresultat som gjort att vi fått denna utmärkelse! säger Jiri Lukas och Jiri Bartek.

Länk till pressbilder http://www.med.lu.se/pressrum/pressbilder_och_bildbank/pressbilder_jiri_bartek_och_jiri_lukas

Ingela Björck

Kontakt

Jiri Bartek, professor, danska Cancerfonden (Kræftens Bekæmpelse) och KI i Stockholm tel 45-35257357 och jb@cancer.dk