Tre heta plasttrender – konferens i veckan

Katarina Elner-Haglund,lärare i produktutveckling vid LTH, sammanfattar de viktigaste trenderna inom plast-området just nu.
Katarina Elner-Haglund, lärare i produktutveckling, sammanfattar de viktigaste trenderna inom plast-området just nu.

Bioplast, 3D-skrivare och plast istället för metall. Det sker mycket inom plastområdet just nu. Den 4-5 maj arrangeras den nationella konferensen ”Fokus: PLAST – mötesplats för industri och akademi” på Lunds Tekniska Högskola .

- På den här konferensen lyfter vi på förlåten och tittar in i framtiden, säger Katarina Elner-Haglund, till vardags adjunkt i produktutveckling vid LTH och bland annat ledamot i Polymercentrums styrelse. Hon arrangerar konferensen tillsammans med kollegan Anders Sjögren.

Här listar hon de tre viktigaste trenderna inom plastområdet:

Plast ersätter traditionella material: Bland annat kan plast ersätta metall. Produkten blir lättare utan att viktiga egenskaper försämras. Genom att kombinerar plast med exempelvis kol- eller glasfiber i kompositer får man mycket tåliga konstruktioner som sparar energi. Bra för miljön, alltså! Här är det framförallt fordons- och flygindustrin som ligger på. Lätta bilar och flygplan behöver ju inte tankas lite ofta.

Men också i konsumentprodukter spelar plaster en viktig roll. Genom att exempelvis ersätta glas med plast inom livsmedelsindustrins kan man förbättra transportekonomin avsevärt.

Bioplast. Idag går det att göra plast av avloppsvatten, sockerrörsblast, hönsfjädrar, trä, naglar… Användningen av bioplaster ökar lavinartat. Bioplast kan vara tillverkad av förnybar råvara och/eller vara komposterbar. De bägge begreppen behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, vilket kan vara förvirrande för konsumenten.

Additiv tillverkning (3D-skrivare). Hypen kring 3D-skrivare bygger till stor del på att patenten nyligen gått ut och nya aktörer med nya lösningar nu får utrymme. Fordonsindustrin har använt ”skikt på skikt”-tekniken i många år för att tillverka prototyper av både plast och metall. Utmaningen idag är att använda tekniken i skarp produktion. Inga verktyg behövs och materialspillet blir minimalt eftersom man inte tar bort material utan lägger till. Dessutom kan man ta fram former som inte går att tillverka på traditionellt sätt. Utmaningen nu är att utnyttja möjligheterna på ett smart sätt. Konstruktören har chans att skapa unika produkter, som snabbt och enkelt skrivs ut direkt från CAD-ritningen i datorn.

Kontakt

Media är också välkomna eller att höra av sig för mer information. kontakta Katarina Elner-Haglund, Katarina.Elner-Haglund@mkon.lth.se +46 702-24 07 82