Två ERC Starting Grant till Lunds universitet

De två yngre toppforskarna Joan Yuan och Stanley Heinze vid Lunds universitet får 1, 5 miljon euro vardera i så kallade "Starting Grants" av European Research Council, ERC.

Joan Yuan, forskare vid Institutionen för laboratoriemedicin på Medicinska fakulteten, får ERC:s Starting Grant på 1,5 miljoner euro under fem år. Hon forskar om immunsystemets uppkomst och hur skillnaderna mellan hur olika celltyper byggs upp hos foster kontra vuxna individer. Projektet beskrivs som ett ”high risk - high gain”-projekt.  Det vill säga forskning som vågar ta högre risker men samtidigt har möjlighet till större upptäckter.

Joan Yuan
Joan Yuan. Foto: Åsa Hansdotter

- De mekanismer och skillnader som vårt forskarteam har sett, kan lära oss mer om hur ett komplett immunsystem uppkommer under normal utveckling. Detta ligger till grund för att bättre förstå mekanismer som kan leda till blodcancer under olika stadier av livet, förklarar Joan Yuan.

Joan Yuan kommer ursprungligen från Kina men växte upp i Lund, utbildade sig i USA men återvände sedan till Lund och är sedan 3,5 år tillbaka forskargruppledare på Avdelningen för molekylär hematologi på Institutionen för laboratoriemedicin.

För mer information om Joan Yuans forskning

Stanley Heinze, forskare vid Biologiska institutionen på Naturvetenskapliga fakulteten, får ERC:s Starting Grant. Summan är 1,5 miljoner euro under fem år och tryggar hans forskningsprojekt om hur insekter – och i förlängningen människor – fattar beslut.

Stanley Heinze doktorerade i Tyskland och forskade i USA i fyra år innan han kom till Lunds universitet i december 2012. Han ingår i den framgångsrika Syngruppen vid Naturvetenskapliga fakulteten och beskriver själv sin forskning som neurobiologi.
Genom att studera navigationen hos en viss art nattfjärilar i Australien samt två arter av bin: ett i Centralamerika och ett i Europa, kartlägger Stanley Heinze hur nervbanor i hjärnan styr insekternas beslut.

Stanley Heinze

- Jag vet vart de är på väg, men hur beslutar de vilken väg de ska ta. Vad är det i hjärnan som bestämmer om de ska ta till vänster, till höger eller fortsätta rakt fram, det är det jag undersöker, berättar han.

För honom betyder ERC:s Starting Grant att den akademiska karriären säkras. Dels innebär det en viss prestige som sannolikt underlättar i framtiden, dels betyder pengarna att han inom kort kan utöka sin forskningsgrupp med ytterligare tre personer. En del av pengarna kommer att betala hans egen lön men också användas till utrustning och resekostnader.