Två toppforskare från Lund är först ut som Wallenberg Clinical Scholars

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse satsar närmare 600 miljoner kronor under en tioårsperiod inom programmet Wallenberg Clinical Scholars. Två av de fyra första forskarna som får anslag är David Erlinge och Martin L. Olsson vid Lunds universitet.

Programmet utlystes 2014 och nu offentliggörs alltså de fyra första Wallenberg Clinical Scholars som är världsledande inom sina respektive områden. Utöver David Erlinge och Martin L. Olsson vid Lunds universitet återfinns Peter Andersen, Umeå universitet, och Anna Wedell, Karolinska Institutet bland de fyra.

Målet med programmet är att stärka svensk klinisk forskning genom att identifiera de bästa kliniska forskarna, ge dem goda möjligheter att bedriva sin verksamhet och uppnå genomslag för forskningens resultat, både inom vetenskapen och inom vården.

David Erlinge, överläkare och professor i kardiologi vid Lunds universitet, har som mål att förebygga och minska dödligheten i hjärtinfarkt. Erlinge kartlägger bland annat de molekylära mekanismer som driver åderförkalkning. Han ska även studera nya innovativa behandlingar som kan förebygga hjärtinfarkt och minska dödligheten.

David Erlinge

- Jag är väldigt tacksam för anslaget Wallenberg Clinical Scholars. Det ger mig möjlighet att bedriva min forskning om hjärtinfarkt på en mycket högre nivå än tidigare. Nu kan jag satsa ännu mer på att utveckla metoder för att förhindra att hjärtinfarkt uppkommer. Anslaget är unikt i sin storlek och långsiktighet och kommer att ha stor betydelse för klinisk forskning i Sverige.

Martin L. Olsson, överläkare och professor i transfusionsmedicin vid Lunds universitet, har upptäckt nya blodgruppssystem och ska fortsätta sin forskning kring våra röda blodkroppar. Olsson ska också undersöka hur olika virus och parasiter, som hiv och malaria, utnyttjar olika blodgruppsmolekyler för att infektera vårt blod. Den röda blodkroppens roll vid blodproppsbildning är ett annat hett forskningsområde.

Martin L. Olsson

- Att bli utsedd till en av landets bästa kliniska forskare är ett enormt erkännande, inte minst av den kliniska laboratorieläkarens viktiga roll som brygga mellan patienten och sjukdomsmekanismer som kan lära oss om nya behandlingar. Anslaget kommer väl till pass för att starta upp lovande högriskprojekt med riktigt stor potential, säger Martin L. Olsson.

- Svensk klinisk forskning når inte längre samma höga internationella genomslag som tidigare. För att vända den utvecklingen krävs satsningar på de allra bästa kliniska forskarna. Den kliniska forskningen är en viktig länk mellan grundforskning och den patientnära, kliniska, verksamheten. Klinikerna kan både initiera nya forskningsproblem grundade i den kliniska vardagen och säkerställa att nya forskningsresultat snabbt kommer till användning inom vården, säger Peter Wallenberg Jr, ordförande för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, i ett pressmeddelande från stiftelsen.

Om programmet Wallenberg Clinical Scholars

Programmet omfattar anslag till 25 av landets främsta kliniska forskare och kommer att löpa över tio år. Satsningen uppskattas till 600 miljoner kronor och varje forskare erhåller 15 miljoner kronor för en femårsperiod, med möjlighet till förlängning i fem år.

Wallenberg Clinical Scholars är en del av den satsning på totalt 1,7 miljarder kronor som Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse gör för att stärka den medicinska forskningen och livsvetenskaperna, Life Science, under kommande tioårsperiod.