Unga medicinforskare får stöd av Eva och Göran Bundys stiftelse

De två unga forskare som får forskningsbidrag från syskonen Eva och Göran Bundys stiftelse till stöd för medicinsk forskning vid Lunds universitet har utsetts. Mottagarna är en forskare inom neurologi och en inom kardiologi.

Simon Timpka, forskare inom kardiologi, får 400 000 kronor för sin forskning om kopplingen mellan hjärt-kärlsjukdom hos kvinnor och graviditetskomplikationer.

Olika typer av graviditetskomplikationer som havandeskapsförgiftning har visat sig öka risken för att drabbas av hjärt‐kärlsjukdom. Simon Timpka planerar nu att undersöka om det går att förbättra identifieringen av de kvinnor som löper hög risk för senare hjärt- och kärlsjukdom. Utöver att titta på traditionella riskfaktorer kommer han även ta hänsyn till information om eventuella komplikationer som tidigare drabbat kvinnorna i samband med graviditeter.

Ruben Smith är neuroforskare och får 400 000 kronor för sin forskning om dopaminbehandling vid Parkinsons sjukdom.

Trots att Parkinsons sjukdom behandlats med dopaminersättning under många decennier så är omsättningen av dopamin, det vill säga hur dopamin lagras och bryts ned, i hjärnan inte helt klarlagd. Ruben Smith ska nu kartlägga omsättningen av dopamin hos patienter med Parkinsons sjukdom, essentiell tremor (en slags rytmiska darrningar eller skakningar) samt dystoni (ofrivilliga och ihållande muskelsammandragningar). Hans förhoppning är att mer kunskap om hur lagringen och nedbrytningen av dopamin fungerar i hjärnan ska kunna leda till både bättre behandling och ökad förståelse varför vissa biverkningar uppkommer.

Fakta om Eva och Göran Bundys stiftelse till stöd för medicinsk forskning vid Lunds universitet

Syskonen Eva och Göran Bundy har inrättat en stiftelse för till stöd för medicinsk forskning vid Lunds universitet, specifikt inom områdena neurologi och kardiologi.  10 miljoner är redan donerade och ytterligare cirka 50 miljoner har testamenterats till stiftelsen vilket gör det till en av de absolut största privata donationerna till universitetet i modern tid.

Johanna Sandahl

Simon Timpka, 073 83 95 276, simon.timpka@med.lu.se