Ungdomars hälsa i fokus

A V&H ungdomar
Nytt nummer av Aktuellt om vetenskap och hälsa - tema Ungdomars hälsa

I detta nummer av Aktuellt om vetenskap och hälsa lyfter vi några av de hälsorelaterade problem och utmaningar som många ungdomar ställs inför och den kunskap vi har inom forskning och hälso- och sjukvård för att stötta, lindra och bota.

Mår ungdomar sämre idag än för 30 eller 40 år sedan? Det vet vi inte med säkerhet, men det är vanligt att ungdomar söker hjälp i för sömnproblem och huvudvärk eller känner sig stressade och oroar sig för framtiden.  För vissa går det så långt att de skadar sig själva för att få utlopp för sina negativa känslor.

Det sällan är enkelt att bli vuxen och för vissa är det svårare än för andra. För de ungdomar som har en underliggande sjukdom eller funktionsnedsättning är utmaningarna extra stora.

Några av rubrikerna i vårens temanummer av Aktuellt om vetenskap och hälsa:

Ladda ner eller beställ:

Ladda ner tidskriften som pdf eller beställ tidskriften i pappersformat

Om Aktuellt om vetenskap & hälsa
Aktuellt om vetenskap & hälsa är dels en webbplats, dels en tidskrift som på ett enkelt, informativt och sakligt sätt vill informera om forskning inom medicin och hälsovetenskap i Skåne.
Forskningen spänner över ett mycket brett område – allt från molekylära mekanismer bakom sjukdomar till psykisk ohälsa och omvårdnad av äldre
På webbplatsen presenterar vi löpande artiklar, forskarporträtt och filmer om aktuell forskning. Tidskriften är temabaserad och ges två gånger om året.

Aktuellt om vetenskap & hälsa ges ut av Medicinska fakulteten vid Lunds universitet, Skånes universitetssjukvård, Medicinsk service/Labmedicin, Skånevård Sund/Psykiatri och Skånevård Kryh vid Region Skåne.

Katrin Ståhl